Förr var skolan strängare

Det fanns elever som kom till skolan varannan dag för att de fick dela skor med sina syskon.
Eller så var vägen till skolan lång.

1: Barnen som kommer till skolmuseét tycker om att leka med de enkla lekarna, som var ett läromedel förr. Den motsvarar väl dagens datorer. 2: Ett klassiskt svenskt 1800-tals klassrum, med träbänkar, där satt flera på den främre raden. Flera ämnen kunde bedrivas samtidigt i samma klassrum. 3:  En del barn kunde inte gå till skolan som vanligt, på grund av att de inte hade skor. Kommunen bidrog sedan med skor. Barnen kunde lätt bli retade för det, men det var bättre än att gå utan skor i snön. 4: Det är så fascinerande att Norrköpingsborna insåg att barnen är framtiden, och att bilder säger mer än tusen ord. Barnen läste duktigt, men det är svårt att förstå om man inte sett det med egna ögon. Denna apparat är från 1910 och det bevisar hur tidiga de var.

1: Barnen som kommer till skolmuseét tycker om att leka med de enkla lekarna, som var ett läromedel förr. Den motsvarar väl dagens datorer. 2: Ett klassiskt svenskt 1800-tals klassrum, med träbänkar, där satt flera på den främre raden. Flera ämnen kunde bedrivas samtidigt i samma klassrum. 3: En del barn kunde inte gå till skolan som vanligt, på grund av att de inte hade skor. Kommunen bidrog sedan med skor. Barnen kunde lätt bli retade för det, men det var bättre än att gå utan skor i snön. 4: Det är så fascinerande att Norrköpingsborna insåg att barnen är framtiden, och att bilder säger mer än tusen ord. Barnen läste duktigt, men det är svårt att förstå om man inte sett det med egna ögon. Denna apparat är från 1910 och det bevisar hur tidiga de var.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2005-04-19 04:00
Pensionerade lärarna Margareta Trygg och Solveig Blom visar runt och berättar skolans historia i skolmuseét vid Oscarsskolan.
På tavlan står det med den tyska stilen och det berodde på att tyskan var det första främmande språket som lärdes ut i skolan. Tyskarna var stora handelsmän och för att hålla kontakten med de, så var det bra att kunna deras språk.
? Den stora skillnaden på skolan i dag och förr är ordningen och diciplinen. Förr var allt strikt, det var ett måste för att 48 pojkar kunde undervisas i ett mindre klassrum än dagens. De duktigare eleverna lärde andra mindre duktiga, vid hörnen, så flera ämnen kunde bedrivas samtidigt.
För att tala var eleven tvungen att stå upp. Pojkar och flickor gick i enskilda klasser och de hade sin egen del utanför skolan, där de tillbringade rasterna, berättar Solveig.

Bön varje morgon
Varje skoldag började med morgonbön och innehöll en kristendomslektion. Först på gymnasiet fick man studera främmande religioner.
- Eleverna hade inga skrivböcker, då papper var för dyrt, så de skrev på griffeltavlor. På ena sidan skrev man och på den andra räknade man. De som hade svårigheter fick skriva med pinnar på sand, för att kunna lära sig, utan att använda någon utrustning, säger Margareta.
Man gick till skolan på lördagar också och läxorna var fler även om man hjälpte till mer hemma. Det fanns ju mer jordbruk förr och när potatisen skulle plockas hade barnen ett tvådagars potatislov, då de själva tjänade ihop lite pengar.
På sin fritid passade de sina syskon och handlade åt föräldrarna. Sedan satsades pengar på arbetshus, där barn fick sysslor, som att sy. Barnen ville gå dit, för att de fick gröt och smörgås, innan de gick hem.
fakta SkolmuseetOm du är intresserad av skolans historia, så ta gärna med hela klassen till skolmuseét. Det är gratis och guiderna är urtrevliga. För bokning, ring Margareta Trygg, 011-137865.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om