Försäkringsärende tog lång tid

En utredning om försäkringstillhörighet tog mer än ett halvår att påbörjas men avslutades sedan samma dag. Försäkringskassan har nu yttrat sig efter att ha blivit anmäld till Justitieombudsmannen.

En kvinna har upprättat en JO-anmälan mot Försäkringskassan då hon fått vänta i mer än ett halvår på beslut om försäkringstillhörighet.

En kvinna har upprättat en JO-anmälan mot Försäkringskassan då hon fått vänta i mer än ett halvår på beslut om försäkringstillhörighet.

Foto: David Forsell

Norrköping2018-08-16 20:23

Vid årsskiftet flyttade en kvinna, som är i 30-årsåldern, till Sverige med sina barn. Den 11 januari i år lämnade kvinnan in en blankett till Försäkringskassan med uppgifter för utredning av försäkringstillhörighet.

Mer än ett halvår senare, den 1 augusti, påbörjade Försäkringskassan handläggningen av kvinnans ärende. Detta avslutades samma dag.

Norrköpingsbon har sedan gjort en JO-anmälan, i vilken det står att hon anser det vara oacceptabelt att under så lång tid själv behöva stå för kostnader för privat sjukförsäkring. Hon uppger även att det inte finns något som tyder på att en enskild anställd har orsakat fördröjningen av ärendet, utan att det verkar vara myndighetens arbete som brister.

Enligt Försäkringskassans yttrande beror fördröjningen på en hög arbetsbelastning. För att komma tillrätta med långa handläggningstider har Försäkringskassan rekryterat personal i det område som jobbar med frågor om försäkringstillhörighet. Justitieombudsmannen, JO, hanterar fortfarande ärendet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!