Kommunen stänger skolor och förskolor för att spara pengar. Samtidigt söker utbildningskontoret nya områdeschefer. Det har fått anställda på skolorna att reagera och debatten har bland annat varit het på NT:s insändarsidor.
Klart är i alla fall att en ny organisation ska införas. Ursprungsförslaget som ligger på bordet är att införa fyra områden för förskolan och fem områden för grundskolan och dessa ska ledas av nya områdeschefer som ska fungera som en länk till skolcheferna. En för grundskolan, en för förskolan och en för gymnasiet. Ovanför dem i organisationen finns utbildningsdirektören och en biträdande utbildningsdirektör.
Från fackligt håll vill man inte föregripa förhandlingarna som pågår.
– Hur områdena ska se ut, hur många och vad exakt områdeschefernas uppdrag ska vara ska fortsätta att diskuteras. Vi har ingen jättebrådska, säger Heikki Bodsunder, ordförande för lärarfacket i Norrköping.
Utbildningsdirektör Jonas Eriksson betonar också att det ännu så länge är ett förslag som inte är färdigförhandlat och att det gäller såväl antalet områden och områdeschefer som deras uppdrag.
– Vi har börjat snickra på en uppdragsbeskrivning, men de kommer att bli ansvariga för respektive områdes pedagogiska och ekonomiska utveckling. De blir ansvariga för delområdet och en länk mellan rektorer och skolchefer, säger Jonas Eriksson.
– Det viktigaste för mig är att en rektor faktiskt får en chef de har nära sig. Inte någon som sitter långt upp i ett porslinstorn och inte kan vara delaktig, säger han.
Att organisationen skulle innebära fler chefer håller inte Jonas Eriksson med om.
– Det är en förlängning av det stålbad vi gjorde i höstas. Vissa tjänster vi har nu ska inte tillsättas och vi får till exempel ett mindre antal verksamhetschefer, de omfördelas i stället till andra uppgifter.
Jonas Eriksson hoppas också kunna specificera för alla medarbetare hur många tjänster som plockats bort när alla förhandlingar är klara.
Hur kommer lärarna ute på skolorna att märka och få nytta av den nya organisationen?
– Min förhoppning är att en områdeschef faktiskt kan avlasta rektor så att en rektor kan vara en närvarande ledare och en pedagogisk chef. Mina rektorer ska inte vara administratörer. Mina rektorer ska vara ledare och det hoppas jag att pedagogerna på golvet märker.