I samband med att Borgerlig samverkan och SD presenterade budgeten i våras kom beskedet att samhällsbyggnadskontoret fått i uppdrag att se över planarbetet för den kommande Johannisborgsförbindelsen; Kan den nya ringleden göras billigare?
Nu har kontoret tagit fram ett första nedbantningsförslag. En cykel- och gångbana under etapp tre i det omfattande vägprojektet, den som rör Norra Promenaden-Hanholmsvägen och förbi Slottshagens reningsverk, ska skrotas.
– Vi har lämnat ett förslag till kommunfullmäktige som går ut på att den planerade cykel- och gångbanan norr om Norra Promenaden plockas bort, säger Gunnar Cederberg, avdelningschef strategisk samhällsutveckling vid samhällsbyggnadskontoret i Norrköping.
Varför väljer ni att plocka bort just den här delen?
– Vi har tittat på området och gör bedömningen att det inte är någon naturlig målpunkt för cyklar, samt att det enkelt går att cykla en annan väg i närheten.
Målet med Johannisborgsförbindelsen är att få bort tung trafik från Norrköpings centrala delar. Den nya östra ringleden knyter ihop E22 och E4 i totalt fem etapper. Hur mycket prislappen till slut landar på är oklart, men budgeten enbart för etapp två (den som innehåller den nya bron i Inre hamnen) ligger på cirka 750 miljoner kronor.
Hur mycket som sparas in på att skrota den aktuella cykel- och gångvägen vet inte Cederberg i nuläget.
– Det finns inget belopp än när det bara rör sig om ett förslag till ett beslut. En mer detaljerad kalkyl ska tas fram, säger han.
Kan det bli fler nedbantningar i de kommande etapperna?
– Det är något vi kommer att titta på lite längre fram. Ostlänken kommer ju in som en del i nästa etapp, säger Gunnar Cederberg.
I samband med samhällsplaneringsnämndens sammanträde den 17 oktober informerades politikerna om detaljplaneförslaget för hela den tredje etappen, alltså sträckan i Slottshagen.
– Planförslaget innebär att en ny huvudgata på cirka en kilometer och ny rondell kan byggas. På den här sträckan äger kommunen samtliga fastigheter, säger planarkitekten Erika Kindvall.
För att spara pengar beslutades att den nya bron i Inre Hamnen inte skulle bli öppningsbar – men efter att skillnaden mellan att bygga en fast och en öppningsbar bro, ändrades det beslutet i våras.
Enligt den senaste tidplanen ska hela Johannisborgsförbindelsen färdigställas år 2030.