Kommunen måste spara – planerad cykelväg plockas bort

Den nya östra ringleden Johannisborgsförbindelsen måste banta. Första åtgärden blir att plocka bort en cykel- och gångväg norr om Norra Promenaden – enligt ett förslag som nu lämnas över till politikerna.

Etapp 2 av Johannisborgsförbindelsen omfattar den nya öppningsbara bron i Inre hamnen.

Etapp 2 av Johannisborgsförbindelsen omfattar den nya öppningsbara bron i Inre hamnen.

Foto: Visualisering: Norrköpings kommun

Norrköping2023-10-20 05:00

I samband med att Borgerlig samverkan och SD presenterade budgeten i våras kom beskedet att samhällsbyggnadskontoret fått i uppdrag att se över planarbetet för den kommande Johannisborgsförbindelsen; Kan den nya ringleden göras billigare?

Nu har kontoret tagit fram ett första nedbantningsförslag. En cykel- och gångbana under etapp tre i det omfattande vägprojektet, den som rör Norra Promenaden-Hanholmsvägen och förbi Slottshagens reningsverk, ska skrotas. 

undefined
Här planerades det för en gång- och cykelväg, men enligt det nya förslaget plockas vägen bort för att göra Johannisborgsförbindelsen något billigare.

– Vi har lämnat ett förslag till kommunfullmäktige som går ut på att den planerade cykel- och gångbanan norr om Norra Promenaden plockas bort, säger Gunnar Cederberg, avdelningschef strategisk samhällsutveckling vid samhällsbyggnadskontoret i Norrköping.

Varför väljer ni att plocka bort just den här delen?

– Vi har tittat på området och gör bedömningen att det inte är någon naturlig målpunkt för cyklar, samt att det enkelt går att cykla en annan väg i närheten.

Målet med Johannisborgsförbindelsen är att få bort tung trafik från Norrköpings centrala delar. Den nya östra ringleden knyter ihop E22 och E4 i totalt fem etapper. Hur mycket prislappen till slut landar på är oklart, men budgeten enbart för etapp två (den som innehåller den nya bron i Inre hamnen) ligger på cirka 750 miljoner kronor.

undefined
Gunnar Cederberg, avdelningschef Strategi och Exploatering Norrköpings kommun, har lagt fram ett förslag till kommunfullmäktige om hur pengar kan sparas i samband med byggandet av nya östra ringleden.

Hur mycket som sparas in på att skrota den aktuella cykel- och gångvägen vet inte Cederberg i nuläget.

– Det finns inget belopp än när det bara rör sig om ett förslag till ett beslut. En mer detaljerad kalkyl ska tas fram, säger han.

Kan det bli fler nedbantningar i de kommande etapperna?

– Det är något vi kommer att titta på lite längre fram. Ostlänken kommer ju in som en del i nästa etapp, säger Gunnar Cederberg.

I samband med samhällsplaneringsnämndens sammanträde den 17 oktober informerades politikerna om detaljplaneförslaget för hela den tredje etappen, alltså sträckan i Slottshagen. 

– Planförslaget innebär att en ny huvudgata på cirka en kilometer och ny rondell kan byggas. På den här sträckan äger kommunen samtliga fastigheter, säger planarkitekten Erika Kindvall.

undefined
Etapp 2 av Johannisborgsförbindelsen omfattar den nya öppningsbara bron i Inre hamnen.

För att spara pengar beslutades att den nya bron i Inre Hamnen inte skulle bli öppningsbar – men efter att skillnaden mellan att bygga en fast och en öppningsbar bro, ändrades det beslutet i våras.

Enligt den senaste tidplanen ska hela Johannisborgsförbindelsen färdigställas år 2030.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!