Vid sjutiden på onsdagsmorgonen anlöpte Cypernregistrerade containerfartyget "Judith" Pampusterminalen. Ännu ett fartygsbesök i en regelbunden kedja som aldrig bryts och som är en viktig pusselbit i Norrköpings position som ett växande logistikcentrum.
Men "Judiths" ankomst var mer än så. En milstolpe, om man så vill. Den första någonsin till hamnens 265 meter nya kaj.
– Mycket viktig för att ge oss den rätta beredskapen för framtidens krav på hamnen, konstaterade Henrik Åkerström, vd för Norrköpings Hamn AB.
– Det är en bransch där konkurrensen är hård.
Fick besättningen på "Judith" veta att de var med och skapade historia?
– Jodå, det tror jag att de uppmärksammades på, sa Henrik Åkerström.
Invigningen sker inte förrän till hösten, men redan nu har alltså den nya kajen tagits i bruk. Judith kom raka vägen från Gdynia i Polen för att lossa och lasta cirka 500 containers under sitt dygnslånga gästspel i Norrköping. Nästa stopp blir Gävle.
Anlöpet i Norrköping rapporterades ha gått friktionsfritt, trots att det alltså i viss mån handlade om nya handgrepp för lots och bogserbåt. På kajen stod de båda 700 ton tunga kranarna redo att börja jobba. De flyttades över till den nya kajen på räls bara några dagar innan det var skarpt läge.
Drygt en miljard kronor har utbyggnaden av Pampusterminalens kajanläggning i nordvästlig riktning kostat.
– Allting hänger ihop. Vi lämnade vår gamla hamn och de ursprungliga kajerna när Inre hamnen skulle utvecklas. Samtidigt fortsätter stadsutvecklingen här ute hos oss. Nu får Norrköping en ny strandlinje, sa Ola Hjärtström, ekonomichef för Norrköpings Hamn AB.
– Vi har färre meter kaj totalt nu jämfört med hur det var inne i den gamla hamnen. Trots den nya utbyggnaden. Men här är allt bättre disponerat och lättare att utnyttja på ett effektivt sätt. Alldeles vid kajkanten är djupet 14,2 meter vilket innebär att vi kan ta emot riktigt stora containerfartyg. När hamnen låg inne i Norrköping var allt mera kompakt. Allt handlar om en långsiktig utveckling av hamnen.
Redan 2012 började dåvarande hamnstyrelsen skissa på den nya kajen så smått. Nu är den alltså på plats och mäter 40 000 kvadratmeter i omfång. Den vilar på en bädd av 600 000 ton bergmassor från hamnens egen mark, "Märket", bara ett par hundra meter från vattnet. En miljon kubik bottenmaterial har schaktats bort och 450 pålar har givit kajen bärighet.
– Det har varit en utmaning att bygga under vatten. Verkligen inte som att bygga på land. Jag började med projektet 2015 och förutom det rent fysiska arbetet har det varit mycket med de olika tillstånden som har krävts. Vi har haft ett 60-tal möten i styrgruppen under den här perioden. Delar av byggentreprenaderna har pågått 24 timmar per dygn, sju dagar i veckan. Byggföretaget Peab vann upphandlingen för ny kaj och hamnplan 2020 och vi har haft ett gott samarbete, sa Eric Gustavsson, projektledare för utvecklingen av Norrköpings hamn.
– Rent miljömässigt känns det bra att vi har varit självförsörjande med utfyllnaden. I hela projektet ingår också "Märket" där vi har en 70 000 kvadratmeter stor yta som ska integreras i verksamheten. Där finns plats att upplåta för våra kunder.
Hela projektet runt den nya kajen fortsätter ännu en tid och går inte i mål förrän ytan kompletterats med bland annat nya magasinsbyggnader. I det längre perspektivet ingår också "Märket" i hamnens utveckling inför framtiden.