Videon är inte längre tillgänglig
Problemen med lastbilsförare som missbedömer höjden och fastnar under viadukten på riksvägen i Norrköping sträcker sig långt tillbaka i tiden. Trots tydligare skyltning och varningslampor blev återigen en långtradare inkilad under bron senast i måndags kväll.
– Det sker ju tyvärr ett antal gånger per år. Statistiken visar att viadukten är väldigt olycksdrabbad. Vi tittar just nu på hur vi kan bli ännu mer tydliga med skyltningen och uppmärksamma förare, säger Annica Hagström på tekniska kontoret på kommunen.
Ett förslag är att sätta upp en ställning i samma höjd som fordon måste ta sig under. Andra skulle innebära ännu tydligare skyltning på båda sidor av vägen. De plasttappar som redan finns i syfte att slå i och varna höga fordon kommer också att finnas kvar.
– Vi tittar på olika lösningar. Det blir väldigt kostsamt för oss att behöva besiktiga bron varje gång. Den måste ju vara säker för trafikanter både över och under.
Varför kör så många in i just den här viadukten?
– Det är en stor fråga, som vi också ställer oss. Det borde inte ske så här många olyckor.
På räddningstjänsten i Östergötland känner man väl till problemen vid viadukten. De har sett en hel del lastbilar med skrapade tak vid det här laget.
– Jag kan hålla med om att det förhållandevis frekvent förekommer lastbilar som kör fast. Oftast blir det ett ärende för väghållare, det innebär ganska så sällan räddningsarbete, säger Jonas Holmgren, produktionsledare på räddningstjänsten i Östergötland.
En förklaring till olycksfrekvensen kan vara att det helt enkelt kör så mycket tunga – och höga – fordon på Riksvägen.
– Ja, den är nog helt enkelt lite för låg för den sorts trafik som går där. Det har satsats på mycket åtgärder och varningsanordningar på platsen med visst är det är ett faktum: det verkar vara väldigt lätt att köra in i den.
Föraren klarade sig oskadd efter olyckan på måndagskvällen. Jonas Holmgren säger att det är ovanligt med personskador vid olyckorna, ibland behöver räddningstjänsten inte ens kopplas in.
– Det beror lite på vem som larmar. Om det bara är en lastbil som sitter fast vid taket kan de göra bedömningen att de klarar det själva.