Från hängbröst till Twiggy

Skönhetsidealen har växlat med tiden och samhällets utveckling och formats av konstnärer, författare och makthavare. Idag möter vi främst idealbilderna i TV och tidningar, på film och inom modevärlden.

Norrköping2001-04-14 04:00
Den här drygt tio centimeter höga figuren hittades i Wachau, Österrike i början av 1900-talet och döptes till Venus från Willendorf. Den är cirka 25000 år gammal och den äldsta, nu bevarade kvinnoskulpturen.

<p><b><font size="2">2000-1000 f Kr</font></b>
Kosmetika var ett viktigt attribut i det gamla Egypten. Röd hennafärg till kinder, läppar och naglar. Kol kring ögonen. Cleopatra använde kopparpigment som grön ögonskugga.

<p><b><font size="2">400-300 f Kr</font></b>
I antikens Grekland var skönhet en högt skattad egenskap, i nära samspel med en sund själ. Den som bemästrade kroppen var stark i själen. Skönheten ansågs vara en gåva från gudarna och att söka efter skönheten blev därmed en religiös uppgift. Skönhetsidealen handlade i stor utsträckning om de rätta proportionerna mellan olika kroppsdelar. Männen ansågs vackrast och skulle vara slanka och vältrimmade.

<p><b><font size="2">Slutet 1300-talet till 1500-talets mitt</font></b>
Under renässansen sattes skönheten i centrum. Konstnärer och vetenskapsmän försökte beskriva skönheten med vetenskapliga termer.
Konstnärer som da Vinci, Tizian och Botticelli (Venus födelse) fokuserade på kroppens skönhet, främst kvinnans.

<p><b><font size="2">1500-talet</font></b>
Korsetten kom och fick sitt genomslag genom Elisabet I som använde den flitigt tillsammans med högklackade skor.

<p><b><font size="2">1520-1600 Manierismen</font></b>
Gracila, långhalsade och smäckra kvinnor. El Greco och Michelangelo.

<p><b><font size="2">1600-talet</font></b>
Under barocken var kvinnorna starka, rundhylta och vitala. Konstnären Rubens kvinnor kan sägas vara idealen förkroppsligade.

<p><b><font size="2">1700-talet</font></b>
De högre samhällsklasserna använder stora mänder smink för att få till rätt blekhet. Tjocka lager och starka kontraster var typiskt, liksom vitt smink för ansikte, hals och dekolletage, rött för kinder och läppar samt puder i hår och peruker.
Blekheten blev under många år ett sätt att skilja överklassen från arbetarna; de mindre bemedlade var tvungna att arbeta ute i solen.

<p><b><font size="2">1800-talet</font></b>
"En sund själ i en sund kropp" blev livsideologi bland borgerskapet på 1800-talet. Intellektet skulla alltid styra kroppen. Med självbehärskning och kontroll hölls figuren smal och smärt. Feta personer ansågs ha bristande intellekt och svag vilja.

<p><b><font size="2">1920-talet</font></b>
Kosmetika blev en massprodukt och därmed miste blekheten sin exklusivitet (alla kunde vara bleka). Genom industrialismen arbetade många dessutom inomhus, så att vara solbränd var inte samma sak som att jobba. Därför började överklassen att solbada och solbrännan blev därmed en symbol för fritiden. Luft, bad och motion ansågs nyttigt och skönheten var sportig och naturlig, något som gäller än idag.

<p><b><font size="2">1960-talet</font></b>
Modellen och skådespelerskan Leslie Hornby, alias Twiggy, skapar ett nytt ideal med sin magra kropp och sitt kortklippta hår. Många tonåringar bantar i strävan för att få rätt kroppsform.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om