Det var Franchisetorget tillsammans med Norrköpings kommun som bjöd på informationsträff och ett 20-tal intresserade dök upp. De fick höra historien om välkända franchisemärken som exempelvis 7-Eleven och McDonald’s.
– En fördel med franchise är att man inte behöver ha branschkunskap. Det är en bra tillväxtmodell som gör det lätt att växa snabbt, sade Anders Svensson, konsult i franchisebranschen.
Franchise i Sverige växer med 20 procent årligen och omsätter i dag 270 miljarder och representerar 700 kedjor. Orsaken är att vår konsumtion blir allt mer globaliserad.
– Franschise ger en viss typ av trygghet samtidigt som man driver eget företag. Det är det bästa av två världar, sade Ramona Byrö, Franchise-torget.
Ofta byter människor jobb i medelåldern, men på träffen fanns bland annat två kompisar som slutade gymnasiet i våras.
– Vi vill veta hur man gör och kanske köra något ihop. I kväll hoppas vi att vi får lära oss mer och sen får man fundera på bransch, sade Anton Nilsson.
En rad kedjor letar franchisetagare i Norrköpingsområdet och en av dem var på plats.
– Det här är en väldigt bra mötesplats, sa Zoe Martins, landschef vid n3zones.
– Franchise passar lagom-entreprenörer och jag skulle gärna vilja träffa någon som vill starta i Östergötland.
Fotnot: Franchise betyder att någon som äger ett affärskoncept hyr ut rätten att använda konceptet och varumärket till andra företagare.