Skolinspektionen har under våren gjort en granskning av Kunskapsljuset, F-6, och dess huvudman föreningen Al-noor Al-islamia och konstaterar nu att det föreligger flera brister inom området extra anpassningar och särskilt stöd.
Hanna Kindén, utredare på Skolinspektionen och beslutsfattare i just det här ärendet, berättar att skolan inte lever upp till de krav som ställs när det gäller att uppmärksamma elevers behov av särskilt stöd och att sätta in nödvändiga åtgärder.
– Man kan säga att stödarbetet på en skola handlar om att uppmärksamma elever som behöver stöd så tidigt som möjligt, sedan att identifiera vad stödbehovet är och därefter att sätta in stöd, som sedan följs upp. Den här stödcykeln fungerar inte här, säger hon.
Det är inte första gången Skolinspektionen finner att Kunskapsljuset brister inom detta område. Vid en tillsyn 2017 konstaterades också att skolan kom till korta när det gällde just insatser inom området extra anpassningar och särskilt stöd.
Att brister nu återigen uppdagats är något som myndigheten finner "anmärkningsvärt", vilket de skriver i sitt beslut.
– Vi ser allvarligt på att det är en återkommande brist. När man får tillstånd att bedriva skola har man åtagit sig att leva upp till de lagar och regler som gäller för att bedriva skola. Nu ser vi återigen att Kunskapsljuset inte gör det. Det är något vi behöver se att de rättar till, säger Hanna Kindén.
Skolinspektionen har även funnit brister i arbetet med att föra betygskatalog. Det saknas bland annat underteckningar och det är vissa beteckningar som inte har hanterats korrekt.
– Det här är något som behöver fungera. Betygen är av stor vikt för den enskilda eleven och det är viktigt att dokumentationen sker på ett rättssäkert sätt.
Slutligen konstaterar också Skolinspektionen att Kunskapsljuset inte levt upp till kraven för att garantera lågstadieelevernas undervisningstid i ämnena bild och musik. Skolan har nu fram till 30 september på sig att åtgärda bristerna.
Kunskapsljusets skolledning berättar att de har tagit till sig av Skolinspektionens kritik och att de nu arbetar med åtgärder.
"Brister inom särskild stöd och extra anpassningar ser vi väldigt allvarligt på. Det är också ett arbetsområde som vi arbetar med på skolan för att hela tiden förbättra. Det finns tydliga strukturer för arbetet med särskild stöd och extra anpassningar på skolan, det har under en tid också pågått ett förbättringsarbete på skolan gällande just detta område", skriver biträdande rektorn Ayman Ayad i ett mail.
Angående uppgifterna om betygsättningen på skolan så menar de att de har tydliga rutiner för hur arbetet fortskrider.
"Legitimerade lärare sätter betyg tillsammans med rektor i slutet på varje termin. Lärare motiverar betygen för rektor, visar upp underlag och samtalar kring detta. Eftersom det är en form av myndighetsutövning är det något vi ständigt arbetar med att förbättra på skolan. Framöver kommer vi arbeta med att skapa ännu bättre förutsättningar för sambedömning lärare emellan."
När det gäller undervisningstiden i bild och musik förklarar de att de ämnena togs bort från schemat för vissa årskurser då eleverna redan fått de timmarna tillgodosedda.
"Annars undervisar vi i musik och bild från årskurs 1–6 enligt timplanen från Skolverket", skriver Ayman Ayad.