Friskolor utmärker sig med "överbetyg"

På gymnasiefri-skolorna Realgym-nasiet och Mikael Elias i Norrköping har en stor andel aveleverna fått högrekursbetyg än det resultat de visat på nationella proven i matematik.

Foto: Leif Hallberg

NORRKÖPING2013-02-05 00:00

Dagens Nyheter har i en undersökning kommit fram till att friskolor, jämfört med kommunala gymnasier, har större andel elever som fått högre kursbetyg än resultatet i nationella provet (kursprovet).

I Norrköping utmärker sig friskolorna Realgymnasiet, där närmare 74 procent av eleverna fick högre kursbetyg i Ma1C än resultatet i nationella provet, och Mikael Elias-gymnasiet där 65 procent av eleverna fick högre kursbetyg i samma ämne än resultatet i nationella provet.

Jonas Eriksson, rektor på Realgymnasiet (före detta IT-gymnasiet), med drygt 200 elever, säger:

- Enligt skollagen måste vi lyfta eleverna till högsta nivån, och vi kämpar med dem "ända in i kaklet". Nationella proven görs i maj och då har vi två månader på oss att förbättra resultaten.

Konkurrerar med kvalitet
Som exempel nämner han sju elever med dåliga matteresultat på nationella provet, som via extra stöd höjde kunskaperna i det ämnet.

- Jag upplever inte att skolorna i Norrköping konkurrerar med betyg, utan med kvalitet. När vi har Öppet hus är det inte så mycket frågor om betyg och resultat. Vi säger att "här ger vi inte upp".

Ingo Alander, rektor på Mikael Elias-gymnasiet
i Norrköping, med 130 elever som studerar naturvetenskap och samhällsvetenskap, säger:

- Lärarna har även andra prov som underlag för betygsättningen, och så har man lektioner även efter de nationella proven och om man misstänker att eleverna missat något får de fler möjligheter att uppnå målen.

- Eleverna har rätt att visa sina kunskaper till sista kursdagen. Lärarna kämpar med eleverna och med engagemang når man längre, säger han.

"Tydlig handledning"
- Vi eftersträvar bättre kompetens för betygssättning. Vi har en tydlig handledning i Skolverkets materiel och ligger i linje med Skolverkets allmänna råd och lägger ner tid i lärargruppen för att diskutera hur vi bedömer eleverna.

Metta Fjelkner, förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund, har föreslagit en Betygsombudsman till vilken lärare kan anmäla påtryckningar om att sätta högre betyg.

Miia Austa, ordförande för Lärarnas Riksförbund
i Norrköping, säger:

- En lärare har den professionella rätten att bedöma betygen, den ska inte ifrågasättas. Men vi får signaler från medlemmar om att det blir mer diskussioner och ifrågasättande av betygen. Även föräldrar har synpunkter på hur betygen sätts.

Hon känner till att det förekommer påtryckningar från rektorer att sätta bra betyg, för att locka elever till en viss skola.

- Men det finns ju inte en rektor som säger att "jag påverkar min lärare vid betygssättningen" och inte heller någon lärare som säger att denne blir påverkad.

Vill ha central rättning
Om Betygsombudsmannen säger hon:

- Man pratar också om en lex Maria för skolan, där lärarna kan anmäla om elever inte får tillräcklig stöttning.

Och så här säger hon om nationella proven:

- Det vi har önskat är att de nationella proven rättas centralt i stället för av den egna skolan. Då får man en likvärdig bedömning för alla. I de fall nationella proven rättas av Skolverket ser man stora skillnader i hur det har rättats.

Så här stor procentandel av eleverna i Norrköpings skolor hade högre kursbetyg än resultatet i Nationella provet i matematik:

Plusgymnasiet (friskola): 78,4 (Ma1A)

Realgymnasiet (friskola): 73,9 (Ma1C)

Mikael Elias-gymnasiet (friskola): 65 (Ma1C)

De Geergymnasiet (kommunal): 63,6 (Ma1A), 31 (Ma1B)

Himmelstalundsskolan (kommunal): 62,9 (Ma1A)

John Bauergymnasiet (friskola): 59 (Ma1A), 63,7 (Ma1B)

Hagagymnasiet (kommunal): 58 (Ma1B), 29,8 (Ma1C)

Kungsgårdsgymnasiet (kommunal): 45,3 (Ma1A), 64 (Ma1B)

Ebersteinska (kommunal): 39,4 (Ma1A), 40,8 (Ma1C)

Kunskapsgymnasiet (friskola): 10,3 (Ma1B), 5 (Ma1C).


Källa:
DN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om