Temat för dagen var Så gör vi teater, men det var inte själva teaterhuset som visades upp, utan syateljén, kostymförrådet, perukmakeriet och repetitionslokalerna på Slottsgatan 135 och därtill verkstäderna på Butängsgatan.
Vid Slottsgatan var det både gammal som ung som passade på att prova både hattar och kläder. Kostymateljén är enorm och det fanns ju gott om speglar. Lilla Ronja Hertz blev helt plötsligt förvandlad till en morot.
Kragar till Hamlet
I syateljén visade Nina Blomberg hur hon klippte till de särskilda kragar som ska ingå i uppsättningen av William Shakespeares Hamlet, som har premiär
i Norrköping den 21 april.
- De här mindre brukar kallas för pipkragar. Den större och bredare varianten kallas ibland för kvarnstenskrage, berättade hon.
Och just vid den stationen var det många som stannade till.
- Det är verkligen fascinerande att se hur de jobbar, sade Ann-Cathrine Södervall. Hur de får till det med tyger och färger. Vilket enormt arbete.
Många ville också se hur perukmakarna jobbar. Där möttes besökarna av Karin Sjösvärd och Lena Weinar, som visade hur hårstrån blir till en peruk. Eller till en mustach.
- Just den här mustachen är inte direkt påtänkt till någon särskild pjäs, berättade Lena Weinar, mitt under friserandet.
Högst upp i huset var det full fart.
Marché och rompé
Där övade skådespelarna Jesper Barkselius och Krister Kern, som spelar Laertes respektive Hamlet i Östgötateaterns uppsättning, fäktning, under ledning av Rikard Svensson, skådespelare och instruktör i teaterfäktning.
Pröva på fäktning
I pjäsen ingår fäktningsscenen mellan Hamlet och Laertes i det crescendo av drama och tragik som spelas upp på slutet.
Men riktig så mörkt eller dramatiskt var det inte för de besökare som själva ville pröva lite fäktning. Till en början då med att Rikard Svensson lärde ut hur man gör en marché, en rompé och en vente, alltså ett steg framåt, ett steg bakåt och ett utfall.
Därefter fanns det chans att pröva en värja.