- Dagen har börjat precis som vi önskade och allt känns mycket bra, sade Klas Erikson, varuhuschef på nyöppnade Elgiganten. Norrköping har låga priser på hemelektronik och vi ser fram emot att vara med och ta marknadsandelar från våra konkurrenter.
Led-tv skulle locka
En av Elgigantens lockvaror under premiärdagen var en led-tv. Men i rondellen utanför det nya varuhuset stod Mediamarkts personal och räckte över reklamlappar till alla bilister som visade att konkurrenten slagit av ytterligare en halv tusenlapp på priset på just den teven.
Alla gränser passerade
Personalen i rondellen började jobba vid 06-tiden på morgonen och var på topphumör. En av dem ska bli varuhuschef för MediaMarkt i Tornby i Linköping i höst och han erkände snabbt att priskriget passerat alla gränser.
- Det här är helt galet. Vi går back på varje tv vi säljer för det här priset, sade Ronny Merzbach från MediaMarkt med ett brett leende. Men konkurrensen är bra för kunderna och i dag får man verkligen en känsla för marknaden.
Även mat och dryck
En fullsatt parkering, som dessutom lockade med både mat och dryck, drog in kunderna i nya Elgiganten och många var ute redan i morgontimmarna för att försäkra sig om en viss vara.
- Jag skulle ändå in till stan ett ärende i dag så det blev en tv, sade Rickard Karlsson, som rullade ut på parkeringen med sitt jättepaket. Priskriget gynnar oss konsumenter så visst känns det bra.
Lite längre ner på gatan gick affärerna bra även hos konkurrerande MediaMarkt och varuhuschefen såg fram mot en rejäl dagskassa. Vad kommer den tuffa konkurrensen att betyda för kunderna i Norrköping?
- Det här är jättebra och handel föder handel, sade varuhuschefen Johan Sandgren, MediaMarkt. Vi tycker att den här dagen känns väldigt rolig och är inte oroliga för konkurrens och priset betyder inte allt när kunden gör sitt val. Här ger vi service och har den kunskap kunden behöver.