Fusk på prov
Internet är en viktig informationskälla, där man lätt kan få kunskap, idéer och hämta inspiration. Men det händer också alltför ofta att elever kopierar texter som man hittat där.
Niklas Fuks, Sakina Aåufi, och Majla Vidimli, alla 13 år, går i årskurs 7 på Djäkneparksskolan. Att fuska är något som de själva tycker är fel, men de tror att fusk förekommer i ganska stor utsträckning. Det är bara en liten del som uppmärksammas av lärarna.
När det är prov flyttas bänkarna ifrån varandra och läraren går runt bland eleverna. De är inte tillåtna att använda MP3 eller ha mobiler på.
-Jag såg en som fuskade på ett läxförhör en gång, men eftersom det inte var något stort sa jag inget, säger Majla Vidimli.
De tycker att det är upp till fuskaren att själv inse sitt fel och ta tag i problemet.
-Skulle jag se någon som kikade på mitt prov, skulle jag hålla handen för men inte skvallra, säger Niklas Fuks.
När eleverna får i uppgift att göra skriftliga arbeten används ofta internet som informationskälla. Där finns sidor med elevarbeten, i syfte att ge elever inspiration men istället används dessa i ett annat helt annat syfte. Många skol-
elever lockas att kopiera stycken ur texten eller sno ett helt arbete. Man byter helt enkelt ut författarens namn mot sitt eget.
-Det är okej att ta fakta därifrån om man
bearbetar texten. Det är absolut inte okej att kopiera hela stycken. Det är inte heller rätt att skriva av läxor, säger Sakina Aåufi, bestämt.
Inget stort problem
Det finns flera anledningar till att elever fuskar. Det kan vara att de inte läst på, att de vill nå ett visst betyg, har mycket att göra och känner press. Andra orkar inte arbeta, litar inte på sig själva och tror inte att de klarar något.
-Genom att fuska visar man inte vad man kan, man får ingen kunskap och heller ingen utbildning, säger Majla Vidimli.
-Förr eller senare får läraren reda på sanningen, så det är lika bra att prata med läraren direkt, om man inte hinner med uppgiften, säger Sakina Aåufi.
Elisabeth Grossi-Mattson är lärare på Djäkneparkskolan och undervisar i ämnena svenska och engelska. Hon upplever inte mycket fusk i klassrummen.
-Säkert fuskas det mer än vi lärare tror. Vi är väl lite för godtrogna. Det viskas nog mycket och skickas små lappar, men jag ser inte fusket som något stort problem. Ofta vet läraren hur eleven skriver och märker på språket om det är kopierat. Just nu får eleverna göra både ett arbete och prov inom samma område. Då ser läraren elevens egentliga kunskaper och risken för fusk minskas.
-Man kan inte bli avstängd på grund av fusk, däremot har läraren samtal med elevens föräldrar, säger Elisabeth Grossi-Mattson.
För att förhindra fusket kan man ge oförberedda prov, vara noga med att granska elevernas källangivelser och ge en mix av uppgifter där en del utförs hemma och en del endast på skoltid.
-Det är viktigt att prata om hur allvarligt det är att fuska, så att eleverna är väl medvetna om konsekvenserna, avslutar Elisabeth Grossi-Mattson.