Gammalt mode blir nytt igen

- Använd din fantasi, säger modechefen Anna Hammarsten, och presenterar Myrornas vårkollektion på catwalken.

Sabina Nowotny i snygg flygvärdinnestil a la 60-tal, Menaf Al-Basri i 50-talskor och skjorta från 70-80-talet.

Sabina Nowotny i snygg flygvärdinnestil a la 60-tal, Menaf Al-Basri i 50-talskor och skjorta från 70-80-talet.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2004-03-08 04:00
Kläderna är från 50-, 60- och 70-talen, ungdomarna som bär dem föddes på slutet av 80- och början av 90-talen.
En gång massproducerades kläder som nu bara finns kvar i enstaka exemplar, men kan plockas ihop i nästan oändligt många stilar och garderober.
Kristin Pousette har fått på sig en 70-talsrock som hon inte kan skiljas från, timmen innan hon ska gå mannekäng genom Myrornas varuhus i Norr­köping.
- Alla tycker att det är jag, säger hon och tindrar under de stjärnmålade ögonlocken.
Den höga kjolmidjan och det breda skärpet är hon mer ovan vid.
- Men det är okey, jag kan ha det här på stan.

Gatans mode i teman
Och det är gatans mode, eller det som snart kommer att synas i vimlet, som Anna Hammarsten plockat ihop åt sina mannekänger.
Hon har gjort teman; rockabilly och 50-tal i Marlon Brando­stilen. Myggjagare och jacka och tjejer med mycket färg. Det gula i skjortan tar hon upp i skorna från 50-talet. Färgerna på väskor, skärp och hattar matchar kläderna i blommiga och randiga mönster. Midjan har kommit tillbaka både på killar och tjejer. Pastellfärgerna likaså.
Det gäller killarna också, som gärna får gå i dandy ­eller preppystil, ni vet den där internatskole- eller tennislivsstilen från tillbaka i tiden och som antagligen går ännu längre tillbaka än Kennedy och allt det där som kom då eller var då.
- Tjusigt, säger Anna.

Redan ute på stan
Färgerna och pastellen är redan ute på stan, resten kan ta kanske upp till ett halvår innan det bryter igenom.
- Ibland går det på en gång, ibland det det tid.
- Men vi ligger lite före, vi visar det som kommer.
Det mesta börjar med modebilderna i tidningarna, kändisarna som tar upp influenserna, så börjar det dyka upp på stan och så kommer det i affärerna. Och från början har stilarna plockats upp i en eller annan tappning från just gatan. Ett ständigt omlopp.

Gammalt mode blir nytt
Anna Hammarsten tycker att man har det väl förspänt på just Myrorna. Återanvändning och ett ständigt omlopp är ju själva grunden. Senaste modet ligger färdigsytt sedan 20, 30, 40, till och med upp till 50 och 60 år tillbaka. Sedan det var nytt första gången, om det ens var nytt då.
Vem vet. Men Anna prickar in plaggens ålder i decennier, fast egentligen spelar det ingen större roll vilken tid de är från. Med lite snits får du en 70-talsrock, ett par 80-talsskor, en blus från tidigt 70-tal och en kjol från 60-talet, att bli till en rätt bra bild av ett 50-tal i en 2000-tappning.
Det är influenserna det handlar om.
- Man behöver inte hela stuk­et, säger Menaf Al-Basri, som mannekängar sig fram bland klädhängarna.

Inte rakt av
Själv lånar han drag från lite här och där, kombinerar, gärna med något nytt.
- Man måste göra om så att det passar i dag, säger han.
Det går inte att ta en tid eller stil rakt av, för det handlar om personlig prägel. Bortåt 30 procent av sin garderob har han nog köpt på Myrorna.
Han är just aningen pastellig, aningen dandy, aningen tjusig, rätt mycket 50. Hopförd med Sabina Nowotny i flygvärdinne­look. Klänning från 60, skor från 80, handväska från 50 och tidlöst diadem.
- Snyggt, men i extremaste laget. Lite för tillspetsat.
Hon är nog inte riktigt redo att öppna dörren och träda ut på gatan i den munderingen.
Fast vaddå, det är ju inte det det handlar om.
Det sticker ut!
- Ungt, häftigt, trendigt, säger Urban Bolin, regionchef för Myrorna.
Av alla begagnade kläder folk skänker vill han marknadsföra ett personligt mode som man inte kan hitta någon annan stans. Och så är det ju, för mycket kläder har trots allt kastats och försvunnit under åren. Det är mer eller mindre det som är kvar som finns på Myrorna.
Själva gallrar och kasserar Myrorna friskt för att hitta fram till sina kunder. 10 procent av alla kläder som lämnas in går till affärerna som bidrar med ungefär 10 miljoner om året till Frälsningsarméns sociala verksamhet. Det är Frälsningsarmén som äger Myrorna.
- Fast jag vet inte om vi är direkt modemedvetna, säger Anna Hammarsten lite ­dröjande.
- Både ja och nej faktiskt. Vi vill nog mest att alla ska hitta sitt eget mode.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om