En fastighetsägare blev kontaktad av väktare som berättade att de letat efter personer som målat på Barncancerfondens vepor i city.
– De fick aldrig fått tag på dem, men det visade sig att jag var en av dem, säger Natalie Kjellander som jobbar med kampanjen.
Natalie är vd och ägare till ett företag i måleribranschen och är starkt engagerad i Norrköpings näringsliv. Hon var en av de personer som 2023 arrangerade en gala i Flygeln till förmån för de som drabbats av barncancer.
Hon är också orsaken till att Norrköping är först ut i Barncancerfondens senaste kampanj.
– De företag som var med på galan då har varit jättetaggade att hoppa på det här initiativet också. Det är de som kanske själva varit med om att det har hänt någonting i deras liv, som får störst hjärta för det, säger Natalie Kjellander.
I dag sitter två stora vepor uppsatta i innerstan. En utanför Spiralen och en inne i Linden köpcentrum. Tanken är att företag ska skänka pengar och för var 5 000:e krona målas en del av ordet "cancer" bort på veporna.
Insamlingen avslutas när ordet cancer inte längre syns eller senast 31 december.
– Jag tror att många har sett reklamfilmen där barn målar röd färg över ordet cancer. Den här idén har vilat hos Barncancerfonden centralt och när vi hade dialog med dem så valde vi att gå vidare med det här i Norrköping, säger Natalie Kjellander.
Det handlar inte enbart om att samla in 100 000 kronor. Att medvetandegöra sjukdomen hos allmänheten har lika stor betydelse.
Filip Aledal och Linda Ählström Trygg från företaget Pe-Ge:s idé och design har donerat 5 000 kronor och valt färgen rosa när de ska måla över en bit av bokstaven e.
– Ett jättebra initiativ. Vi har stöttat i flera år genom att, i stället för presenter, skänka gåvor till Barncancerfonden. Vi tycker att det är kul att stötta så forskningen går framåt, säger Filip Aledal.
Till alla cancerdrabbade finns det anhöriga. Filip Aledal berättar att hans mamma gick bort för några år sedan i sjukdomen då hon endast var 47 år. Linda Ählströms Tryggs pappa var 49 år.
– Det var så starkt. Pappa hade köpte en motorcykel under sjukdomen för det var hans stora dröm. Han hann ändå med att åka i mc-tåget på 1 maj, två veckor senare somnade han in. Men det var något han verkligen ville göra. Då tänker man på hur stark en kropp är, men att det ändå kan gå så fort, berättar Linda Ählström Trygg.
– Att förlora ett barn är ändå så mycket värre. Det går inte att föreställa sig den smärtan som föräldrar till drabbade går igenom, fortsätter hon.
Natalie Kjellander berättar att intresset för kampanjen har varit stort från start. Dessutom pågår insamlingar parallellt för privatpersoner.
– Det är när de här kreativa kampanjerna pågår som allmänheten blir påmind och det inspirerar folk. Man kanske inte vill bli månadsgivare, men kan kanske swisha 15 kronor. För det går att hjälpa till med små bidrag och alla pengar är jätteviktiga för Barncancerfonden, säger Natalie Kjellander.
Hennes företag sparar överbliven färg som de ger bort till dem som skänker pengar till insamlingen.
– Vi ger bort burkarna för en symbolisk summa på 50 kronor, som de kan swisha till Barncancerfonden. Privatpersoner bidrar med mindre summor. Det tar kanske mer tid att samla in pengarna då, men det kommer hela tiden, säger Natalie Kjellander.