Greenpeace pratade gifter med shoppare

På tisdagen väckte Greenpeace uppmärksamhet I Norrköping och på andra orter genom att dra igång kampanjen som ska få klädföretaget H&M att avgifta sin klädproduktion. På onsdagen var det dags för konsumenterna att möta samma budskap.

Foto: Greenpeace

Norrköping2011-09-14 20:58

Greenpeace vill få H&M:s kunder runt om i världen att sätta press på H&M att fasa ut alla farliga kemikalier. På tisdagsmorgonen var det klistermärken med texten Detox! som klistrats på H&M:s skyltfönster och på onsdagen mötte Greenpeace lokalorganisation shoppare i centrala Norrköping.

- Vi ville följa upp och förklara, säger Katarina Nilsson, en av medlemmarna i lokalavdelningen. Hon uppskattar att de hann träffa några hundra konsumenter under de knappa två timmar som de befann sig på stan.

- Alla som jag pratade med var väldigt positiva till kampanjen, säger hon.

Uppmanar ni konsumenterna att bojkotta H&M?

- Nej, vi vill i stället att de ska påverka H&M, som är världens näst största klädproducent, för att de ska fasa ut de farliga kemikalierna, säger Katarina Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om