Han blir ny vd för flygplatsen: "Måste få kosta pengar"

Jesper Low blir ny vd för Norrköpings flygplats.
Och han har många idéer och tankar som han vill genomföra.
– Infrastruktur av det här slaget måste få kosta pengar.

"Det här är något som jag brinner för", säger Jesper Low om sitt nya uppdrag som vd för Norrköpings flygplats.

"Det här är något som jag brinner för", säger Jesper Low om sitt nya uppdrag som vd för Norrköpings flygplats.

Foto: Niclas Kindahl/Fotofabriken i Norrköping AB

Norrköping2025-05-26 17:00
  • Jesper Low har utsetts till ny VD för Norrköping Airport. Han har tidigare varit VD för Independent Business Group (IBG), som utvecklar flygplatser och har samarbetat med Norrköping Airport.
  • Low har planer på att utveckla flygplatsen och ser ingen problematik i att ha tidigare kollegor som potentiella kunder eller partners. Han tror på relationer och planerar att behandla alla företag med intresse i flygplatsen lika.
  • Han ser utvecklingen av flygplatsen som en långsiktig process, med ett fem- till tioårsperspektiv. En ny reguljär flyglinje till Europa är det största målet. Low tror även på samarbete med andra flygplatser som Linköping och Skavsta.

Med stor entusiasm berättar Jesper Low om sina planer.

– Det här är något som jag brinner för.

På cv:t finns bland annat en post som vd för Independent Business Group (IBG), som utvecklar flygplatser och har haft flera samarbeten med Norrköpings flygplats genom åren.

Hur viktig var din tid på IBG för att du skulle få det här jobbet?

– Jag tror att den var väldigt viktig. Under de tre år som jag var vd där byggde jag upp ett internationellt nätverk inriktat på hur man utvecklar flygplatser. Det handlade om forskningsprojekt, drönartransporter och sammankoppling med kommuners logistik. Det nätverket kommer jag att återuppta och använda nu.

Jesper Low ser inga problem med att han får gamla kollegor som möjliga kunder eller samarbetspartners.

– Verkligen inte. Tvärtom. Jag tror på relationer. Jag har ingen affärsrelation med IBG i dag, förutom att jag jobbade där för två år sedan. Det gäller att behandla dem på samma sätt som alla andra företag som har intressen i flygplatsen.

Det stora målet för Jesper Low är att det återigen ska finnas reguljärtrafik till flygplatsen.
Det stora målet för Jesper Low är att det återigen ska finnas reguljärtrafik till flygplatsen.

Jesper Low har även varit verksam inom IT- och energibranschen. Mest känd är han kanske som ordförande för Företagarna i Norrköping. Men någon tidigare erfarenhet av att jobba för en kommun har han inte.

– Det blir en spännande utmaning, men om det inte fanns utmaningar skulle det här inte vara så roligt.

Jesper Low tror att han kommer att behöva vänja sig vid längre beslutsvägar. Och ha mer tålamod.

– Det kommer inte gå att påverka saker lika fort. Det blir en stor förändring. Men jag ser inte att det är ett problem. Utvecklingen av Norrköpings flygplats kommer inte att ske från i dag till i morgon. Det handlar om fem– till tioårsperspektiv.

En ny reguljär flyglinje till Europa är det stora målet.

– Norrköping behöver reguljärflyg. Vi som bor här behöver kunna ta oss ut i världen, ta emot besökare och känna att vi bor i en internationell stad. Norrköping ska ta plats. Se bara på den världsledande forskning som LiU bidrar med eller den kompetens som finns i våra industrier. För att inte tala om den kulturstad som vi är.

Uppdraget som vd för flygplatsen är Jesper Lows första i kommunvärlden.
Uppdraget som vd för flygplatsen är Jesper Lows första i kommunvärlden.

Jesper Low tror även på samverkan med flygplatser som Linköping och Skavsta. Samtidigt kommer nya skattepengar att behöva investeras, menar han.

– Som verkligheten ser ut måste man hjälpa flygbolagen att etablera sig. Det är klart att det kostar en summa. Men på sikt tror jag att det blir en pluskalkyl rent samhällsekonomiskt. Samtidigt ska vi balansera vår budget.

Jesper Low tycker att för mycket fokus har lagts på flygplatsens minusresultat.

– Norrköpingsbor och politiker måste ställa frågan vad som får kosta pengar i vår kommun? Självklart ska skola och säkerhet få kosta pengar. På samma sätt ska nödvändig infrastruktur också få kosta. Tåget och hamnen kostar, våra Europavägar kostar pengar, med all rätt. Ibland går inte kritisk infrastruktur plus, men det är inte heller nödvändigt.

Jesper Low menar att flygplatsen måste få lov att kosta pengar. "Ibland går inte kritisk infrastruktur plus, men det är inte heller nödvändigt", säger han.
Jesper Low menar att flygplatsen måste få lov att kosta pengar. "Ibland går inte kritisk infrastruktur plus, men det är inte heller nödvändigt", säger han.

Samtidigt vill han öka intäkterna – också. Inte bara genom nya flyglinjer. Jesper Low nämner en energipark med vätgas och satsning på solceller som tänkbara nya inkomstkällor.

– Om vi lyckas få ett ökat resande och fler investeringar från företag och organisationer kommer det att öka intäkterna. Självklart är mitt mål en kostnadsneutral verksamhet, som till och med kan ge en vinst till kommunen. Men fokus ska inte ligga där. Flygplatsen gynnar så många fler än bara bolaget, säger han och tillägger:

– Om ingenting får kosta något undrar man ju till slut vad skattepengarna ska finansiera.

Karta: Norrköping Airport AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!