Redan vid fem års ålder började Gustav Björklund från Jursla att fascineras av flygplan. Genom de många resorna med familjen under hela uppväxten utvecklades intresset. Ett intresse som har hållit i sig och nu också belönats, men som även har försvårat valet i att välja inriktning.
– Jag har alltid lekt med flygplan och tyckt det har varit häftigt. När jag var mindre hade jag pilotgrejer hemma vilket nog spädde på det hela, säger han.
När det var dags att börja söka efter en gymnasieskola och välja inriktning fick han höra om Nyköpings gymnasiums flygteknikutbildning vid Skavsta flygplats. Han såg det som en möjlighet att komma nära flygplan och lära sig den mekaniska sidan.
– Nu är jag utbildad flygmekaniker, men i och med att målet är pilot har jag fått en helt annan syn på hur systemen faktiskt fungerar. Jag tycker absolut att det var rätt utbildning för mig, säger han.
På utbildningen, med namnet Flygteknik Technical Training, har lärandet om underhåll och reparationer av flygplan varit fokuset för de 25 riksintagna eleverna i Gustav Björklunds klass.
Det var även de som konkurrerade om de tre officiella, och ytterligare ett stipendium. Vinnande ur den "striden" gick Gustav Björklund. Dels blev han tilldelad stipendiet "Klassens kompis", som var framröstat av alla i klassen, dels fick han det mest åtråvärda stipendiet, Bernhard Tildeblads Stipendium.
– Stipendiet var från personen som grundade skolan. Det är egentligen att man "har varit en förebild för främjandet av flygsäkerheten". Det är det finaste stipendiet man kan få på flyg när man går ut. Det var ganska mäktigt att få stipendiet av honom.
Som en del av stipendiet ingick det att få flyga ett gammalt stridsflygplan, SK 60, i 25 minuter, vilket han gjorde tillsammans med de två andra stipendiaterna.
– Det var väldigt häftigt, det trodde jag inte vi skulle få göra. Man får tacka skolan för att vi fick den möjligheten. Det är väldigt speciellt att få göra. Det är en pojkdröm i mitt fall som vill bli strids- eller civilpilot, säger han.
Gustav Björklund säger att drömmen om att bli pilot inom försvaret stärktes av att få flyga ett gammalt stridsflygplan.
– Just nu är verkligen min största dröm att få flyga Gripen, det vore den största pojkdrömmen. Men då måste jag söka in som stridspilot, säger han.
Det finns nämligen en annan väg som Gustav Björklund kan tänka sig att ta: bli civilpilot med målet att flyga långflygningar. Han tror att hans personlighet skulle passa bra för det.
– Jag får ofta höra att jag är ganska lugn och inte stressar upp mig i onödan. Sedan är jag bra överlag på att hantera fordon, men det är svårt att säga i och med att jag aldrig har flugit på egen hand, säger han.
Han berättar att han längtar till att själv få flyga ett flygplan för första gången.
– Det kommer nog vara fantastiskt. Det kommer förmodligen vara härligt att få flyga själv och känna hur det faktiskt är. Just nu har jag bara alltid åkt med, har aldrig spakat själv, så det kommer nog vara en häftig upplevelse, säger han.
Vilken pilotinriktning Gustav Björklund till slut kommer välja återstår att se, men att göra värnplikten, med start i augusti, tror han ska kunna hjälpa honom att se om försvaret kan vara rätt väg för honom.