Han försvarar beslutet efter kritiken mot den nya bron

105 miljoner kronor sparas genom att bygga en billigare bro i Inre hamnen. Vilka övriga effekter brobytet får ska nu analyseras.

Här ser vi en skiss på den bro som Norrköpings kommun hade planerat för i Inre hamnen. Klaffbron ska nu ersättas av en fast bro, på så sätt sparas 105 miljoner kronor.

Här ser vi en skiss på den bro som Norrköpings kommun hade planerat för i Inre hamnen. Klaffbron ska nu ersättas av en fast bro, på så sätt sparas 105 miljoner kronor.

Foto: Norrköpings kommun

Norrköping2022-11-27 05:00

En av besparingsåtgärderna som Borgerlig samverkan tagit fram i sitt förslag på ändringsbudget är en förändring av bron som ingår i Johannisborgsförbindelsen – den nya östra ringleden som ska ta över biltrafiken från Östra Promenaden och tung trafik mellan Händelö och Öhmansterminalen.

Här ser vi en skiss på den bro som Norrköpings kommun hade planerat för i Inre hamnen. Klaffbron ska nu ersättas av en fast bro, på så sätt sparas 105 miljoner kronor.
Här ser vi en skiss på den bro som Norrköpings kommun hade planerat för i Inre hamnen. Klaffbron ska nu ersättas av en fast bro, på så sätt sparas 105 miljoner kronor.

Vid kommunfullmäktige den 20 juni i år gick politikerna på tjänstemännens linje och fattade beslut om en öppningsbar bro – därmed ökade investeringsbudgeten för projektet med 105 miljoner kronor, från 199 miljoner till 304 miljoner. Men nu backar det nya politiska styret på grund av det tuffa ekonomiska läge som uppstått det senaste halvåret.

I stället för en öppningsbar klaffbro blir det nu det alternativ som valdes bort – en fast bro som "bara" tillåter båttrafik med en högsta höjd på cirka 3,5–4 meter, vilket begränsar båttrafiken i Strömmen. Enligt planen ska bron gå från Sjötullsgatan till Saltängsgatan och stå klar år 2026.

Som så många andra kommunala beslut väcker broprojektet i Inre hamnen reaktioner bland Norrköpingsborna. När vi skrev om att det skulle bli en klaffbro, tyckte många att det skulle bli för dyrt. Nu – när kommunledningen beslutat att lägga ner klaffbron på grund av att det blir för dyrt – kommer kommentarer om att den borde anläggas enligt planen.

"Inre hamnen kommer att bli en lika levande marin miljö som den vi haft uppströms Hamnbron i dag, det vill säga stendöd. Det blir ingen Inre hamnen det blir Inre groddiket", skriver en NT-läsare efter torsdagens beslut.

Klaffbron beräknas bli drygt 100 miljoner kronor dyrare än en fast bro. Nackdelen är att större båtar nu inte kommer in i Strömmen.
Klaffbron beräknas bli drygt 100 miljoner kronor dyrare än en fast bro. Nackdelen är att större båtar nu inte kommer in i Strömmen.

Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur vid Norrköpings kommun, vill i nuläget inte kommentera ärendet då det fortfarande bereds politiskt. 

"Jag har inte mycket detaljer att ge kring fast bro. Vi ska analysera vilka effekter ett kommande beslut om fast bro får för projektets tidplan med mera. Vi får återkomma efter det", skriver Smedner i ett sms och hänvisar till kommunalrådet Reidar Svedahl (L).

Svedahl konstaterar inledningsvis att han uppskattar NT-läsarens påhittiga kommentar – men han håller inte med i resonemanget.

– Inre hamnen blir inget groddike, det blir en pärla.

Riskerar inte Inre hamnen att tappa lite glans när det blir ett mindre levande vattenliv i området?

– Det enda vi riskerar tappa i och med den här bron är större segelbåtar utan fällbara mastar. Vi kommer fortfarande få ett levande område där många kommer att röra sig i, säger Reidar Svedahl. 

Karta: Sjötullsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!