Fritjof Henmark från Norrköping sade upp sig från ett stabilt jobb och startade sitt eget outdoormärke – Henmark, kort och gott – i en bransch som redan är hårt konkurrensutsatt. Ett vågat språng ut i det okända. Man kan fråga sig varför?
Svaret sitter inte långt inne.
– Grejen är att jag ville erbjuda bra varor till schyssta priser. Friluftskläder brukar ligga högt i pris. Genom att inte gå omvägen via en massa fördyrande mellanhänder på vägen till kunden kan jag uppnå den målsättningen. Pengarna som jag sparar in på distributionen kan jag i stället lägga på produkten så att den blir så bra som möjligt, säger han.
Redan 2017 började han, tillsammans med kollegorna Magnus Larsson och Magnus Fröberg, att skissa på hur affärsidén skulle kunna se ut och fungera. Nu är bollen i rullning och webbshoppen öppen sedan två år tillbaka. Tidigare i år öppnades dessutom den fysiska butiken i hörnet av Trädgårdsgatan och Olai Kyrkogata. Den är lätt att hitta om man tar sikte på den speciella skyltdockan utan överkropp, men iförd vandringsbyxor, som sitter på en stol utanför.
– Det är en del som kommer in och undrar över den. Det är bra. För det här är mitt livsprojekt. Min familj. Jag har alltid hållit på med träning och friluftsliv. Ett bra och nödvändigt sätt för mig att bli av med energi och hitta lugnet i tillvaron, säger Fritjof Henmark.
– Tidigare har jag bland annat jobbat på Stadium, Helly Hansen och Snickers Workwear och lärt mig branschen. Jag insåg också att man ofta fick kompromissa med material och detaljer för att hålla ned priset. Det vill jag inte göra. Jag vill inte påstå att vi är billiga, men kunderna ska ändå bli glatt överraskade av priset när de märker vilken kvalitet varorna håller. Det är lättare att nå dit om man hela tiden jobbar direkt med producenterna.
Fritjof Henmark konstaterar, liksom Magnus Larsson och Magnus Fröberg, att lanseringen av varumärket Henmark än så länge har varit en lång resa i måttfullt tempo. Så får det gärna fortsätta.
– Vi har medvetet tagit det försiktigt. Huvudsaken är att vi har koll på hela kedjan. Ullen i våra tröjor ska vara spårbar hela vägen tillbaka till vilka får den kommer ifrån, säger han.
– Vi samarbetar med en gård i Uruguay, La Magdalena, som vi vet har en riktigt bra och sund djurhållning. Varje plagg vi säljer har en QR-kod så att kunden själv kan spåra ullen bakåt hela vägen till producenten. Samma sak med våra vandringsbyxor. De tillverkas av en danskägd fabrik i Vietnam. Jag var där under tre veckor i våras och bekantade mig med personalen och arbetsförhållandena. Jättekul och intressant och det var bra att få visa att vi bryr oss om dem. Jag hade gåvor med också. Till sömmerskorna, inte till ledningen.
För Fritjof Henmark är satsningen en dröm som har gått i uppfyllelse. En "drömtillvaro" som han själv beskriver det.
– En kombination av mina intressen. Vara ute i naturen, ta bilder och fundera fram nya plagg, säger han.
– Men det har samtidigt varit tuffa tider ekonomiskt. Jag har inte kunnat ta ut någon riktig lön på ett par år. Men jag är beredd att offra det för att lyckas. Det svåra för en liten aktör i branschen är att nå ut och få kunderna att upptäcka en. Det tar tid. Att vi kunde vara på plats i Arkösund under tre veckor i somras gjorde att många fick upp ögonen för oss.
Coolt med egna namnet som varumärke?
– Eller en belastning. Namnet får ju inte förknippas med något dåligt.