Handla rätt är bra - handla stort är större!
Så var då Kristi himmelfärdshelgen över och snart stundar pingsten. Ledigheterna avlöser varandra och mänskligheten utsätter mig för ständigt nya sociologiska studier.
Foto: Fotograf saknas!
Vad avgör och vem avgör hur vi människor tar vara på vår ledighet, är sådana frågor som jag studerar. Samtidigt noterar jag att jag själv haft svårt att riktigt hänga med i utvecklingen. Det är något i livsstilen som saknas mig! Jag får noga passa upp för annars tillhör jag snart en minoritet och det kan bli jobbigt.
Förr i världen, och då menar jag sådär en 10 år tillbaka i tiden, var en långhelg ett tillfälle att umgås med varandra. Att koppla av och samla kraft inför vardagens normala påfrestningar. Två människor som till vardags var upptagna med arbete kunde nu umgås med barnen och släkten, kanske vara med varandra på tu man hand. Kanske gick man på bio eller teater. Och tog en promenad i skogen i vårens tid. Det förekom att man smög iväg till Folkets park för en stilla foxtrot fram på kvällskvisten.
Mina studier av omvärlden ger i dag en helt annan bild. Nu är det människors engagemang i själva handlandet som verkar vara den gemensamma sysslan. Att använda klämfredagen till att storhandla blir vad man förmår den dagen. Det tar på krafterna att gå runt i butikerna, helst med en jättelik kundvagn framför sig som bekräftelse på vad man gemensamt lyckats åstadkomma av dagen. Det man förr gjorde på kvällskvisten på parkens dansgolv sker nu med köttbitarna i stormarknadens charkfrys. Man umgås med mjölkpaket och salladshuvuden och tar lite på falukorven och kaviartuben och får därmed sin innerliga stund tillsammans. Sen står det helst någon artist och sjunger en dänga playback mitt i marknadslandet för att förhöja den ljuva upplevelsen och samtidigt kränga den nya plattan. Detta skänker gemenskap och livsstil som passar in i 2000-talet.
Man hade kunnat tro att den moderna datatekniken skulle slå ut handeln. Idén var att folk skulle slippa stressa runt i varuhus och stormarknader utan i stället sitta hemma i den lugna vrån och beställa varor från skärmen. Den idén byggde på förlegade föreställningar om själva köpandets inre njutning. Folk vill helt enkelt umgås med sina varor och göra det tillsammans. Att handla är något som skär genom generationsgränser och samhällsklasser. Att göra det tillsammans med den man älskar är något stort. Att sitta hemma och pricka för på dataskärmen tar bort all sensualitet. Att klämma på fläskfilén tillsammans ger den moderna samvaron mening och innehåll. Därför blev internethandlandet inte den framgång som handeln räknat med.
Vill man inte bara handla för dagen och veckan så kan man tänka lite större. Då planerar det kärleksfulla paret för sin framtid och gör en liten utflykt till det stora möbelvaruhuset. Där kan visionerna ta form och drömmarna ta fart även om resultatet kanske bara denna gång blir en blomkruka till balkongen. Själv tänkte jag mig till grannstaden per bil i helgen men det var kö ända från avfarten på E 4 in till möblernas Mekka. Parkeringen var överfull, trafiken tillproppad och långt därinne satt förmodligen en han och en hon och lät sina rosenröda känslor flöda i en fåtölj av märket Ruben. Och det var vår och solen sken och lärkan sjöng. Det var bara nio dagar kvar till Mors Dag.
Det är nästa gemensamma mål och högtidsstund för alla älskare av handelns möjligheter att uppfylla det tomrum som annars skulle drabba oss alla.
Och det vore ju synd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!