50 bilar körde mot förbudsskyltar på 20 minuter

I korsningen Nygatan-Östra Promenaden bryter hundratals bilister mot trafikreglerna dagligen. "Det är ett jätteproblem", säger trafikpolisen Andreas Englund, som berättar att det är långt från det enda stället i staden där inte förbudsskyltar respekteras.

Förbud mot trafik med fordon. Denna skylt förbjuder fordonstrafik vilket betyder att man inte ens får cykla där skylten är uppsatt. Cykel får dock ledas eftersom den som leder en cykel räknas som gående.

Förbud mot trafik med fordon. Denna skylt förbjuder fordonstrafik vilket betyder att man inte ens får cykla där skylten är uppsatt. Cykel får dock ledas eftersom den som leder en cykel räknas som gående.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2022-09-23 05:00

Trafiksituationen under morgonrusningen och även eftermiddagar skapar långa bilköer på många platser runt om i Norrköping. Som en följd av detta är det många som bryter mot trafikreglerna och korsar vägar där det egentligen råder förbud.

Korsningen Nygatan-Östra Promenaden är en av platserna där många inte respekterar förbudsskyltarna och i stället genar över Promenaden. I korsningen är skyltarna som visar förbud mot trafik med fordon tydliga, men trots det körde cirka 50 bilar över vägen under den 20-minutersperiod som NT var på plats.

undefined
Förbud mot trafik med fordon. Denna skylt förbjuder fordonstrafik vilket betyder att man inte ens får cykla där skylten är uppsatt. Cykel får dock ledas eftersom den som leder en cykel räknas som gående.

Sten Ovinder är fd ordförande i bostadsrättsföreningen Kronan vars fastighet är belägen i korsningen. Tillsammans med fler boende i närheten ser han dagligen trafiköverträdelser i korsningen.

– Det är ett fullständigt kaos som råder här och det rör sig om hundratals bilar om dagen. Många åker dessutom i en ganska hög hastighet. Jag tycker att det är respektlöst och sedan finns det en oro med tanke på att det finns både gångare, cyklister och skolbarn som rör sig i området. 

– Förutom de som bryter mot trafikreglerna så tycker jag även att det finns en otydlighet i skyltningen. Jag förstår att inte allt är klart ännu, men det vore bra om det blir rätt från början för annars är risken att det dröjer innan det rättas till, säger Sten Ovinder.

undefined
Sten Ovinder är ordförande i bostadsrättsföreningen Kronan vars fastighet är belägen i korsningen.

Michael Botvidsson är projektledare för Östra Promenaden. Han har också uppmärksammat att det är ett stort problem i korsningen.

– Människors beteende kan man ha många åsikter om. Vi försöker guida och tipsa så gott vi kan, men vi kan inte vara några poliser. Det vi fokuserar på är säkerheten, både för våra arbetare och sedan såklart alla andra.

– Vi har bett polisen ett par gånger att stå där i skrämmande syfte. Det har de inte haft tid för, utan har haft andra prioriteringar och det får man respektera.

Boende i närheten är även oroliga då de tycker att skyltningen inte är optimal – kommer man ändra något där?

– Vi pratar hela tiden med våra entreprenörer och även med kommunen. Vi kommer att komplettera skyltningen, men jag vet i nuläget inte exakt hur. Det är en pågående process kan man säga, säger Michael Botvidsson.

undefined
"När det gäller trafik så ser vi en tydlig attitydförändring. Det är ett jätteproblem", säger trafikpolisen Andreas Englund.

Vi träffar trafikpolisen Andreas Englund vid platsen och han berättar att det finns många vägar och korsningar i Norrköping där trafikskyltarna inte respekteras. Trots att Andreas ställt upp sin målade polismotorcykel i korsningen så dröjer det bara några minuter in i intervjun tills den första bilen bryter mot trafikreglerna. Han blir märkbart irriterad och stormar ut mitt i vägen och stannar bilen. Den här gången kommer bilisten undan med en förmaning om brottet han begått och vilket stort problem det är att människor struntar i förbudsskyltarna.

– Han tyckte att skyltningen var förvirrande och att det var därför han korsat vägen där man inte får. Det går det inte att bli när det är så tydliga skyltar. Missar man det ska man inte ha körkort, anser jag.

Köbildningar, stress och brist på respekt för förbudsskyltar är några av anledningarna till den problematiska trafiksituationen, misstänker Andreas.

undefined
Bilisten i det här fallet skyllde på förvirrande skyltning. Något som trafikpolisen Andreas Englund inte håller med om.

– När det gäller trafik så ser vi en tydlig attitydförändring. Det är ett jätteproblem.

– Många är väldigt stressade i dag och speciellt efter jobbet när man kanske ska hämta upp barnen eller något annat som brådskar. Då blir många väldigt egocentriska och struntar i regler. Förbudsskyltarna finns där av en anledning och det är inte alls lika vanligt att människor missar en skylt där det står kajkant till exempel, säger han med stor ironi i rösten.

Vad finns det för faror med den här typen av överträdelser?

– Till slut så sker det en olycka. Det jag blir mest irriterad på är bristen på respekt för skyltning. Skulle det ske en olycka så kommer bilisten garanterat bli vållande och skulle det bli en allvarlig trafiksituation så pratar vi om vårdslöshet i trafik.

Är den här platsen den mest problematiska i Norrköping vad det gäller trafikförseelser?

– Det finns tyvärr många ställen med samma problem. Vi har en mejlhög som är enorm där invånare vill att vi ska ha extra fokus. Vi försöker hinna med så mycket vi kan, men vi är inte så många i vår grupp. Sedan kan jag tycka att vi som poliser inte ska behöva övervaka en så här simpel sak, säger Andreas Englund.

Förbud mot fordonstrafik

Skylten förbjuder fordonstrafik vilket betyder att man inte ens får cykla där skylten är uppsatt. 

Cykel får dock ledas eftersom den som leder en cykel räknas som gående. 

Ibland finns dock en tilläggstavla som anger att något fordonsslag är undantaget från förbudet som till exempel linje – och byggtrafik.

Boten är på 1 000 kronor.

Karta: Östra Promenaden/Nygatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!