Entreprenören Tomas Wirén är engagerad i de kraftledningar som ska förse Ingelsta hetvattenpanna med ström. Men han jobbar i en elkraftsbransch där det finns allt färre erfarna kollegor. Samtidigt är det en bransch som står inför stora utmaningar för att nå målet om ett fossilfritt samhälle.
De som byggt det elnät vi har i dag har helt enkelt försvunnit från arbetsmarknaden. Det finns en stark efterfrågan på kunniga yrkesmänniskor när det gäller elkraft och kraftnät.
– Det är svårt att få tag på folk. Vi har tappat mycket kompetenser, det är många pensionsavgångar, som det är inom andra branscher också, men det är väldigt svårt underifrån. Det finns bara två utbildningar i Sverige. Det är i Åsbro (Hallsberg), sedan är det uppe i Jokkmokk. Det är lite för få, säger Tomas Wirén.
Eon som är en stor aktör på marknaden känner av bristen på utbildad arbetskraft och försöker möta utmaningarna.
– Ett led i det är att Eon i dag betalar ett bidrag till våra entreprenörer med en lärlingspeng, just för att våga nyanställa. Främst tjejer, då de är underrepresenterade i dag. Ny kompetens behövs i alla led. Men det är svårt som bransch att komma ut med vad det här yrket handlar om, säger Pierre Wasslavik, projektledare inom lokalnät på Eon distribution.
Det är inte bara brist på arbetskraft. Det finns ett framtida behov att bygga ut elnätet i Sverige. Det är främst de tre storstadsregionerna, Stockholm, Malmö och Göteborg som lider av kapacitetsbrist på grund av de senaste årtiondenas tillväxt.
– Även Norrköping växer mycket. Nya företag etablerar sig. Så man har behov av effekt. Vi har inte brist på el i det här landet men vi har brist på ett transportera den effekten. Storstadsområdena har störst utmaningar. Men även här i Östergötland är det inte grönt ljus heller, snarare gult, säger Björn Persson, regionchef på Eon.
– Vi har anslutningsplikt. De som vill bygga och ansluta till elnätet får göra det, men vi kan i dag inte säga att vi gör det imorgon. Då kan det vara så att det görs om två år, tre år eller senare.
Tomas Wirén anser att branschen behöver marknadsföra sig för att ha kompetens inför de framtida utmaningarna.
– Det man saknar i dag är att nätägare med entreprenörer skulle gå ut i gymnasieskolor för att göra lite reklam. Det är ett väldigt bra yrke som har försvunnit lite.