Rickard och Ann Johnson och deras butik i Smedby har prisats ett antal gånger. Framtidsprognoserna såg dystra ut för Norrköpings mindre butiker i skuggan av de allt större och hårdsatsande köpcentrumen för tio år sedan. Men i stället för att lägga sig ned satsade paret på att köpa mark och bygga ut sin butik.
2019 stod den nya affären färdig i Smedby med 70 procent mer butiksyta och en ombyggnad som skett med hjälp av lokala byggföretag. Att de dessutom satsade på paketutlämning och onlinehandel skulle visa sig bli en bra kombination. Pandemiåret 2020 överträffade alla förväntningar för dagligvaruhandeln.
Ica-butiken i Smedby blev den tredje bästa i landet på att lyfta försäljningen. Med en ökning på 49,1 procent hamnade nettoomsättningen på 82,485 miljoner kronor 2020, enligt branschtidningen Dagligvarunytt, som listat de 100 affärer som växt mest i omsättning. Matöppet i Svärtinge finns också med på plats 36 – med en tillväxt på 22,1 procent och en nettoomsättning på 12,591 miljoner.
Ica Smedby var snabb på att anpassa sig till de nya livsvillkoren som kom med covid-19.
– Vi bestämde väldigt tidigt under pandemin att alla kunder som beställde online skulle kunna beställa varor till dagen efter och hämta dem på den tid de själva vill. Många andra hade svårt att ställa om till onlinehandeln. Vi bestämde tidigt att de bitarna var viktiga, säger Rickard Johnson.
– Det var en resa att få till allting – att rekrytera i så snabbt tempo, upplärningar. Det var en stor utmaning, men vi har rett ut det och vi har fått väldigt mycket uppskattning för det, säger Ann Johnson.
Under pandemin tog familjeföretaget kontakt med andra företag som hade det tufft, då deras ordinarie verksamhet försvann.
– Vi fick kontakt med många andra företag som det gick i motsatt riktning för under pandemin, som vi tog hjälp av. Det var också ett sätt att lösa det för andra som hade det tufft, samtidigt som vi behövde folk, säger Rickard Johnson.
Men det är inte bara omsättningen som har skjutit i höjden för affären i Smedby. Butiken är ledande i Östergötland på att leverera paket till kunderna. Mellan den 29 november och 5 december lämnades 3 285 paket in och ut från butikens utlämningsställe.
Det placerar dem som etta i Östergötland på Postnords lista.
– Nu blir det extra mycket när det är coronapandemi, då använder man sig mer av de här vägarna för att handla. Mycket julklappar blir det. Dels för att vi bor här, men också för att det fungerar bra, säger Rebecca Kreicberg då hon legitimerar sig för att hämta ut ett paket.
Butiken har jobbat mycket med information i sociala medier, för att korta ned kötiderna.
– Jag skulle vilja säga att det ändå har fungerat väldigt bra. Alla är så medvetna om tiderna som är nu inför julen. Även med covid-19 och pandemin har paket ökat. Det är något våra kunder är väl införstådda med idag, säger Ann Johnson.
– Vi brukar ha fyra personer under de mest intensiva timmarna inför julen för att det ska gå fort. Vi körde ett "Tänk på", förra lördagen till kunderna. Hämta snabbt, var förberedd med app eller bank-id och säg något positivt, så underlättar det för alla. Vi är sjukt stolta över hur våra medarbetare ställt om och ställt upp under den här perioden. De har verkligen kämpat för att räcka till för kunderna, säger Rickard Johnson.