Nästan ett år. Närmare 100 klagomål och synpunkter. Norrköpingsborna har de senaste elva månaderna varit aktiva när det gäller att höra av sig till kommunen gällande sina tankar och känslor över agerandet på stans restauranger och butiker.
Vi har gått igenom samtliga klagomål som skickats in till kommunen sedan april förra året, då restriktionerna för verksamheter började ta form. Genomgången visar att det framförallt är långa köer och trängsel mellan borden på restauranger som upprört invånarna.
"Jag var och åt idag på restaurang XX. Jag kom vid 12 och tyckte det var rent ut sagt obehagligt trångt", skriver en invånare till kommunen.
En annan medborgare skriver:
"Gick i kväll förbi krogen XX. Alla bord var i stort sett fulla, inga luckor eller tomma bord, inga masker... Blev ledsen att se detta".
Tillsynen av restauranger och caféer har under coronapandemin skötts av livsmedelsenheten på Norrköpings kommun. Magdalena Öberg, enhetschef livsmedel, berättar hur kommunen hanterar de klagomål om trängsel som kommer in.
– Vi gör en bedömning i varje enskilt fall hur ett ärende ska följas upp. Ofta kan vi följa upp synpunkten i samband med en planerad insats på den aktuella verksamheten. Känner vi att ett klagomål är brådskande kan ofta någon av våra inspektörer kontrollera verksamheten mer omgående.
Om flera medborgare lämnar synpunkter om en och samma verksamhet är det också troligare att kommunen prioriterar ett besök i närtid hos verksamheten.
– Om klagomålen visar sig stämma måste vi föra en dialog med ägaren. Om det till exempel uppstår trängsel behöver vi förelägga verksamhetsutövaren att vidta åtgärder. Vi kan också besluta om att stänga verksamheten direkt.
Bland de många synpunkter som kommit in till kommunen det senaste året hittas ett och annat klagomål som inte bara handlar om trängsel och undermålig coronahänsyn. Ett antal personer passar också på att klaga på både det ena och det andra. En person skriver till exempel att en restaurang i stan, utöver trängsel, tillåter höga röster och skratt under öppettiderna.
En annan skriver, i ett meddelande om trängsel på en krog:
"En del hånglar, en del raglar omkring".
Är det så att folk ibland gärna vill klaga lite allmänt?
– Så kan det vara. Vad vi också har observerat, framförallt i början av pandemin, är att många har stått utanför en verksamhet och uppfattat att det varit trängsel där inne. Men när vi har gått in på samma ställe har det fungerat bra. Vyn utifrån kan ge fel bild av verkligheten ibland, säger Magdalena Öberg.
Hennes och kollegornas samlade erfarenheter från det senaste året vittnar om att de flesta verksamheter i Norrköping gör så gott de kan för att följa restriktionerna och skapa trygghet för kunder och gäster. De delar dock den frustration flera företagare vittnat om gällande snabbt förändrade restriktioner.
– Vi sitter i samma båt. Vi ska bedriva tillsyn över någonting som ena dagen berörs av ett beslut och andra dagen ett helt annat. Vi hamnar i en konstig sits när vi gått ut brett med en informationsinsats till verksamheterna, som veckan därpå blivit inaktuell. Vi vill göra rätt, men det är en utmaning. Men jag upplever samtidigt att alla har förståelse för varandras situation.