Till Region Östergötlands "En väg in" söker sig barn, ungdomar och vårdnadshavare som bland annat behöver hjälp och stöd kring ångestproblematik, nedstämdhet eller beteendeproblem.
– Det har varit svårt att veta var man ska vända sig, nu ska man alltid ringa oss för en första kontakt, säger enhetschef Ewa Danlycke.
På kontaktcentret görs inga fysiska besök, utan via en telefontid görs en första bedömning av de tio sjuksköterskor och kuratorer som jobbar i Norrköping.
– Ibland hänvisar vi till barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, eller barn- och ungdomshälsan, BOU. Det kan också vara insatser från skola eller kommunens socialkontor som kan hjälpa personen, säger Malin Creutz.
Om den som söker vård bedöms behöva träffa en vårdgivare hamnar den sökande direkt i kön.
Söker fler barn och unga vård för psykisk ohälsa?
– Ja, men svårt att svara på om det beror på att fler unga mår dåligt eller om de är mer benägna att söka vård, säger Malin Creutz.
Det har vid flera tillfällen larmats om långa köer till BUP och tillgängligheten är en utmaning även här på kontaktcentret. Ewa Danlycke säger att även de drabbats av regionens sparkrav och har därför inte kunnat tillsätta alla tjänster, vilket i sin tur påverkar tillgängligheten.
När man ringer till "En väg in" kommer man fram till en telefonsvarare, precis som hos en vårdcentral, där man ombeds lämna sina uppgifter för att kunna bli uppringd. Som det ser ut just nu kommer inte alla fram till telefonsvararen samma dag man ringer. Då kan man behöva ringa igen nästa morgon.
När man kommit fram till telefonsvararen kan man räkna med att få en tid för bedömningssamtal inom tre dagar.
Hur länge behövde man vänta innan ni öppnade?
– Väntetiden är ungefär lika lång som innan, men skillnaden nu är att man bara behöver ringa ett samtal, istället för till flera olika enheter, säger Malin Creutz.
Om den som söker kontakt behöver akut hjälp kan man välja ett annat knappval, och blir då uppringd samma dag.
– Det valet är till för barn och unga mellan sex och 18 år som har en akut psykiatrisk problematik, exempelvis konkreta suicidplaner eller akut insjuknande i svår psykisk sjukdom. Är det akut fara för någons liv ska man naturligtvis ringa 112.
Förhoppningen är att kontaktcentret ska leda till effektivisering och mindre administration.
– De som sitter på barnhälsan får mer behandlingstid nu, säger Ewa Danlycke.