Har hindrats av planerna i snart 40 år
I snart 40 år har planerna på en Norrled legat över dem och begränsat företagets utveckling. Blir det nu en Norrled hoppas de på den norra dragningen mot Händelö.
-Planerna på Norrleden har bromsat oss i åratal. Politikerna borde tänka om och ansluta vid Kardonbanan i stället, tycker Dick och Claes Larsson på Herstaberg Marina.Foto: Håkan Sjöström
Foto: Håkan Sjöström
Tillsammans med sin bror Claes Larsson driver han sedan 1994 företaget. Från början var båtuppläggningsplatsen kommunal och då på 1950-talet började deras pappa arbeta här som föreståndare.De förespråkar den norra dragningen till Händelö. Men för att företaget ska kunna leva vidare måste båtuppläggninsplatsen ändå flyttas söder om bron. Det innebär flyttning av bryggor, lyftramp, mastkranar, trailerramp, mastförvaring och mycket mer. Det behövs också ett djup på cirka 3,5 meter vid alla lyftramper.- Om de skulle välja den andra lösningen så finns det inte många båtar som skulle klara att gå hit. Bron beräknas vara fem meter hög och det klarar bara småbåtar, säger Dick Larsson.Får inte bygglov
I dag finns det cirka 800 båtar på marinan. Ett stort tält för vinterförvaring har satts upp. De skulle kunna fylla fler tält men får inte bygglov. Därför har de hyrt tre lador runt om i Norrköping till lagerlokaler.- Vi sitter i en rävsax. Vi vill inte satsa och plöja ner pengar i investeringar när vi inte vet om vi blir kvar, säger Dick Larsson.- Men vi går på knäna. Vi skulle kunna anställa fler om vi bara fick möjlighet att utveckla. Men hela tiden, under alla år, har vi bromsats av de här planerna, säger Claes Larsson.Nu hoppas de att ett beslut äntligen tas och att detta innebär att deras verksamhet ska kunna finnas kvar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!