Redan i november 2018 beslutade Trafikverket att det inte längre skulle göras något underhåll på spår 5, 6 och 7 inklusive växlarna 53-57 vid Åby strax utanför Norrköping. Tre år senare står det klart att spåren och växlarna läggs ner. Därmed ingår inte längre spåren i det järnvägsnät som förvaltas av staten.
– I samband med att Kardonbanan byggdes behövde vi ändra spårutformning, säger Stig Hansson vid Trafikverkets avdelning planering och utredning, område Öst.
Hur kommer tågtrafiken i området att påverkas av det här beslutet?
– Då det inte längre finns någon efterfrågan på de här tre spåren från vår sida kommer det inte bli någon större påverkan, säger Stig Hansson.
Myndigheten konstaterar även att det i nuläget inte framkommit några uppgifter som tyder på att de här tre spåren behövs i framtiden.
Det är i nuläget oklart vad som händer med marken där spåren går på. Det rör sig om sammanlagd spårlängd på cirka 1 100 meter, spåret är beläget mellan Krusenhofsvägen och Humpevägen i Åby.
Trafikverket har rätt att besluta att delar av statens järnvägsnät ska läggas ner om de inte underhålls. Beslut om nedläggning får dock fattas först tre år efter det att underhållet upphört.
Enligt Trafikverket motiveras nedläggningen också med att trafiken blir effektivare utan de här spåren. För att järnvägen ska fungera effektivt behöver den utvecklas efter de behov som finns. Delar av järnvägen som inte utnyttjas, kan därmed avvecklas på sikt.