– Det här är början på en grön bro längs kusten, säger försäljningschefen Magnus Grimhed på Norrköpings Hamn om den nya godslinjen, där premiärturen är planerad till den 1 september.
Hamnen är mitt uppe i en intensiv och intressant utveckling av hela området ute vid Pampushamnen, som blir ett viktigt nav i den nya satsningen.
– Den ligger helt i linje med regeringens strategi för godstransport i Sverige, där man vill och ska avlasta vägarna och flytta godset till tåg och båt. Det är en spännande utveckling, tycker Henrik Åkerström, vd på Norrköpings Hamn.
För rederiet IW Line, som grundades 2019 av Mikael Nilsson och Tomas Carlsson, är hamnen i Norrköping en avgörande pusselbit i storsatsningen maritim "Förbifart Stockholm". De två har lång erfarenhet inom sjöfarten, men också från åkeribranschen.
– Jag har ju sett kontrasterna mellan hur det ser ut på vägarna och hur det ser ut i våra farleder. Om man kommer söderifrån och åker genom Stockholm är det oerhört mycket trafik, men kör man i farlederna utanför är man helt ensam stora delar av året, säger Mikael Nilsson i en intervju med Dagens Logistik.
– Det är genom att avlasta vägnätet över Stockholm som en överflyttning skulle ge mest effekt.
Norrköping var därför ett självklart val.
– Vi ville välja en plats där vårt koncept skulle göra mest nytta. Hamnen har ett strategiskt läge vid stora motorvägar. Norrköping finns i en stark region på framväxt med starka import- och exportflöden, menar Mikael Nilsson i intervjun med DL.
IW Lines godslinje mellan Norrköping och Kapellskär är ett av fyra sjöfartsprojekt, som under 2021 får 12,6 miljoner kronor i ekobonus (ett statligt stöd för att främja godsöverflytt från väg till sjö). Linjen till sjöss ska ersätta lastbilstransporter på vägsträckan. 39 000 tunga lastbilar om året kan, när verksamheten är i full drift, flyttas från väg till sjö med stora utsläpps- och trängselminskningar på plussidan.
– Trailers utan chaufför och dragbil transporteras till sjöss för vidare transport till redan existerande fartygslinjer mellan Kapellskär och Finland och Baltikum. Vi blir en ny hub för transporter från hela södra Sverige. Det öppnas stora möjligheter, säger försäljningschefen Magnus Grimhed.
– Det pratas i stort i samhället om vikten av att ställa om, där många går och väntar på nya tekniska lösningar och möjligheter, men här plockar vi ner det till något så enkelt och konkret som att flytta tunga transporter från väg till sjö.
Han fick höra talas om planerna under 2019.
– Vi får till oss spännande idéer och tankar. Ibland mindre bra. Ibland riktigt bra. Det här var något vi fastnade för tidigt, säger Magnus.
Pampushamnen blir platsen för IW Lines ro-ro-fartyg, där lasten lätt kan köras ombord och i land.
– Vi kommer behöva göra i ordning ytor för uppställning och hantering av trailers. Det finns det utrymme för och kräver inte särskilt mycket, säger Henrik Åkerström.
Det är i dagsläget inte klart om hamnen kommer att behöva nyanställa för att klara sitt nya uppdrag.
– Det kommer bli fler arbetstimmar i hamnen, men innan vi hunnit lägga klart pusslet och bygger upp flödet är det svårt att säga något exakt. Vi får se hur det blir när allt har kommit igång, menar Henrik Åkerström.
Resan mellan Norrköping och Kapellskär tar runt åtta och en halv timme, där tiden är en viktig fråga för linjens framtid.
– Transporten blir runt tolv timmar längre än en sedvanlig transport med lastbil mellan hamnarna. Det kan vara en akilleshäl, som kundsidan kan studsa på. Rederiet är medvetet om det, men å andra sidan har det här alternativet till transport inte funnits tidigare. Vi måste tro att den nya linjens fördelar överväger och därför blir ett alternativ, säger Magnus Grimhed.
Det handlar inte minst om miljön, där 400 trailers i veckan till sjöss ersätter 39 000 lastbilar på vägarna varje år. Det blir minskad trängsel, buller, partiklar, slitage och risk för trafikolyckor.
– Sjöfarten är inte fri från bekymmer när det gäller miljöaspekten. Vi ska vara helt ärliga med det, men den här omställningen och det fossila bränslet är ett första steg mot en grön bro längs kusten.
Godslinjen ska, till en början, gå fem dagar i veckan med en avgång om dagen.
– De exakta detaljerna är inte spikade än. Vi vet i dagsläget inte hur stort behovet är eller hur trafiken kommer ser ut. Det blir en fråga, när allt kommer igång, säger Magnus Grimhed.