I uppdragsspecifikationen till Samhällsbyggnadskontoret slås fast att spåranläggningen på Drottninggatan mellan resecentrum och Trädgårdsgatan lider av undermålig underbyggnad. Stora sättningar finns längs sträckan och behov av en reinvestering är nödvändig för att kunna bibehålla funktion och driftsäkerhet. Projektet har en budget på 30 miljoner kronor där spårbytet står för 25 miljoner kronor och byte av växlar och hållplatsjusteringar för resten.
– Det är ett relativt omfattande arbete och vi har valt att dela upp det på två delar. Ett som inleds nu till hösten 2023 och ett under 2024 för att det ska ha så lite trafikpåverkan som möjligt, säger Gustav Flodén, enhetschef på samhällsbyggnadskontoret.
Första etappen blir från resecentrum fram till Saltängsbron.
– Spårvagnen kommer att ersättas med buss och vi räknar med att arbetet tar cirka sex veckor, säger Gustav Flodén.
Saltängsbron kommer inte beröras av arbetet i någon av etapperna.
– Nej, på bron är spåren bra, där har vi renoverat tidigare.
Den första etappen bedöms som den "enklaste". Andra etappen kommer att bli mer omfattande när det gäller underbyggnaden som spåren ligger på.
– I första etappen finns det delvis en befintlig betongplatta och där ligger det ganska bra. Sedan är det rostangrepp på rälen så den behöver bytas ut. Vi kan behålla stora delar av betongplattan vilket gör att det blir betydligt kortare avstängning än vad som var fallet med det arbete som gjordes på Nygatan, säger Gustav Flodén.
Det har varit flera stora spårarbeten de senaste åren som gjort att delar av spårvagnsnätet varit avstängt i perioder. Förutom Nygatan till exempel på Värmlandsgatan. Spårvagnsnätet har varit gammalt och slitet på sina ställen.
– Historiskt har man byggt på ett enklare sätt. Man har lagt rälen direkt på en makadambädd och det kan man göra men då blir hållbarheten ganska låg. Det vi gör nu är att vi lägger direkt på betongbädd och det innebär att nästa gång vi behöver göra om underbyggnaden är om 80 år. Gör vi det här nu behöver vi inte röra det under överskådlig tid.
Efter de båda etapperna på Drottninggatan väntar Östra Promenaden.
– Där är problemet alla trädrötter som tidigare vuxit in under underbyggnaden och nu börjar ruttna ihop. Det kommer som ett investeringsprojekt om ett par år, säger Gustav Flodén.