Byggandet av en ny vändplats ger nya trafikstörningar

Tredje gången gillt? Inom kort påbörjas arbetet med att bygga en ny vändplats för bussar i Oxelbergen. Detta kort efter att Nodra nyligen bytt vatten- och avloppsledningar i området – samt att den nylagda asfaltsbeläggningen grävts bort.

Den nya asfalten har knappt hunnit torka innan det är dags för ett nytt vägarbete på Styrestagatan. Nu väntar byggandet av en ny vändplats för kollektivtrafikens bussar.

Den nya asfalten har knappt hunnit torka innan det är dags för ett nytt vägarbete på Styrestagatan. Nu väntar byggandet av en ny vändplats för kollektivtrafikens bussar.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2023-09-17 05:00

Boende i Oxelbergen – och andra passerande Norrköpingsbor på väg till jobb och studier – hinner knappt återhämta sig innan det väntar ett nytt omfattande vägarbete i området. 

Vinterns uppgrävning, då Nodra bytte vatten- och avloppsledningar, följdes nyligen av ett nytt arbete då asfalten byttes ut efter själva ledningsbytet. Vecka 38 (18–24 september) är det dags igen. Och den här gången blir det rejält.

Den nya asfalten har knappt hunnit torka innan det är dags för ett nytt vägarbete på Styrestagatan. Nu väntar byggandet av en ny vändplats för kollektivtrafikens bussar.
Den nya asfalten har knappt hunnit torka innan det är dags för ett nytt vägarbete på Styrestagatan. Nu väntar byggandet av en ny vändplats för kollektivtrafikens bussar.

I många månader framöver ska det byggas en ny hållplats och vändslinga för Östgötatrafikens bussar. Busshållplatsen Östra Station vid Vikboplan kommer därmed att flyttas till korsningen mellan Styrestagatan och Stohagsgatan.

Arbetet kommer att få en stor påverkan på trafiken. Under byggtiden kommer ett körfält att vara öppet, därmed blir det begränsad framkomlighet längs Styrestagatan och Stohagsgatan i höjd med arbetet.

Varför byggs en ny bussvändplats?

– Då busstrafiken utökas med flera linjer får de inte längre plats vid Vikboplan. Därför måste vi skapa en ny hållplats och vändslinga, förklarar Jan Holmberg, projektsamordnare vid Norrköpings kommun.

Hade det inte kunnat gå att göra det här i samband med uppgrävningen?

– Tanken var att vi skulle samordna, men tyvärr drog vår projektering ut på tiden.

Kan du förstå att boende i området börjar bli lite trötta på alla de här arbetena och begränsad framkomlighet?

– Jo, det är klart. Men vi gräver inte upp för skojs skull. Det är nödvändigt med en ny vändplats när fler bussar ska samsas om utrymmet. I den nya vändslingan får två bussar plats i stället för en.

Hur länge kommer arbetet att pågå?

– Det består av två delar. Den första delen är att bygga den nya bussvändslingan. Det arbetet beräknas vara klart i december. Därefter fortsätter arbetet vid Vikboplan, det hoppas vi vara färdiga med i april 2024.

Här försvinner en del av grönytan, men två träd blir kvar. Vid Vikboplan blir det dock ett nytt grönområde.
Här försvinner en del av grönytan, men två träd blir kvar. Vid Vikboplan blir det dock ett nytt grönområde.

Delar av grönytan vid den nya vändplatsen kommer att försvinna. Två av träden kommer dock att stå kvar.

– Men vid den gamla vändplatsen vid Vikboplan kommer det nu i stället bli ett större grönområde med växter och gräs.

När omgörningen väl är klar blir det nya parkeringsförutsättningar. Enligt kommunens undersökningar finns cirka 200 parkeringsplatser i Oxelbergen att parkera på för boende i området. 

– Det jag har fått till mig är att det inte ska bli färre parkeringsplatser, men boende kan behöva parkera på en annan plats än vad man är van vid. Och det kan bli lite längre att gå till och från bilen, säger Jan Holmberg.

Här, i hörnet av Styrestagatan och Stohagsgatan, ska den nya hållplatsen och vändslingan för bussar anläggas.
Här, i hörnet av Styrestagatan och Stohagsgatan, ska den nya hållplatsen och vändslingan för bussar anläggas.

Här är förändringarna gällande parkeringen:

  • Parkeringsplatser längs Styrestagatan och i korsningen Styrestagatan/Stohagsgatan försvinner.
  • Vid Vikboplan tas parkeringsplatser bort och ersätts med grönska, men vårdcentralen kommer fortfarande att ha kvar sina parkeringsplatser närmast vårdcentralen. 
  • Vid spårvagnsverkstadens entré på Stohagsgatan införs nattparkering för boende.
  • Boendeparkering införs längs hela Stohagsgatan, Lindövägen och Vikbolandsgatan.
  • Rådmansgatan och Vikbolandsgatan regleras om och möjligheten att parkera med så kallade 300-kort tas bort för att ge mer plats åt boende.
  • Lindövägens norra sida får parkeringsplatser för boende.
  • Datumen för dagar med parkeringsförbud ändras också i området; idag är det parkeringsförbud den 2:e och den 4:e varje månad. Nu ändras det till den 2:e och den 12:e.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!