– Vi jobbar med kända och exklusiva varumärken som exempelvis Twinings te och vi har haft långvariga avtal med många av våra kunder, säger Thomas Swärd, vd Haugengruppen.
– När vi nu köpt Konfekta kan vi öka vår omsättning med ytterligare 80 miljoner kronor i år och det är viktigt för vårt fortsatta arbete.
2011 flyttade Haugengruppen från Risängen i Norrköping till ett nybyggt lager i Jursla industriområde. Lagerbyggnaden är miljöcertifierad på en nivå som är väsentligt högre än standard i dag och kylan/värmen kommer från geoenergi. Fastighetens storlek är 49 000 kvadratmeter och lagret är 9 400 kvadratmeter. Men trots de imponerade måtten kanske lagret inte räcker till för så lång tid framöver.
– Om några år hoppas jag att vi bygger ut, säger Thomas Swärd och ser nöjd ut.
– Vi har sett till att ha gott om mark runtomkring oss för vår fortsatta expansion. Vi utvärderade olika lägen i landet noga innan vi bestämde oss för att vara just här och vi fick ett bra stöd från kommunen runt den här satsningen.
De avancerade miljölösningarna, nya kunder och varumärken och ett komplett storkök där Haugengruppens egen kock tar fram recept är viktiga delar när företaget vill lyfta fram sina produkter som ska göra att det går fort och blir gott när konsumenten lagar mat.
– Vår säljkår är otroligt viktig när det handlar om hur vi presenterar vår varor i matvarubutikerna, förklarar Mats Holmstedt, kommersiell chef för butik.
– Vår styrka är bredd och volym och ibland gör vi i ordning färdiga pallar här som vi sedan bara lyfter in på plats i butiken.
Säljarna från Haugengruppen hjälper handlaren att exponera varorna så snyggt som möjligt och det handlar både om att locka kunden och göra inköpsrundan effektiv.
– Om du handlar tepåsar vill du nog samtidigt köpa kex och kanske marmelad och då ska dessa två varor stå intill varandra i butiken. Det är både vårt och handlarens jobb att koppla ihop varor på ett smart sätt i butiken, förklarar Thomas Swärd.
En intensiv period närmar sig på Haugengruppen när vi lyfter ut grillarna.
– Från påsk och fram till midsommar har vi enormt mycket att göra när alla grillprodukter ska ut i butik, säger Thomas Swärd. Svenskarna har en unik relation till sina grillar och när grillsäsongen startar är det många som gärna lägger ner mer tid än normalt på att laga mat.