Hemtjänsten i stor granskning

Matlådor och matinköp glömdes bort, en person blev liggande tio timmar på golvet och en annan levde i misär. Efter flera anmälningar ska Inspektionen för vård och omsorg, IVO, genomföra en övergripande granskning av hemtjänsten och hemsjukvården i Norrköpings kommun.

Nu ska Inspektionen för vård och omsorg genomföra en större granskning av hemtjänsten och hemsjukvården i Norrköpings kommun.

Nu ska Inspektionen för vård och omsorg genomföra en större granskning av hemtjänsten och hemsjukvården i Norrköpings kommun.

Foto: Bernt Ekdahl / TT

Norrköping2018-06-11 06:00

– Att vi beslutat genomföra en övergripande granskning beror på att vi fått in flera likartade anmälningar där man glömt bort gamla och där anmälaren säger att organisationen inte fungerar. Vi har också fått in lex Maria-anmälningar och har alltså sett någon form av trend, säger Marie Svensson, inspektör vid Inspektionen för vård och omsorg.

Vård- och omsorgsnämnden ska vidta flera åtgärder för att komma till rätta med problemen.

– Det som verkar vara ett problem är att samverkan mellan olika personalgrupper inte fungerar, det verkar vara oklart vem som ska göra vad. Det gäller även samverkan mellan hemtjänst och hemsjukvård, säger Marie Svensson.

En av anmälningarna handlar om att en person som varit berättigad till hjälp från hemtjänsten under en period inte fick tillräckligt med mat och blev sjuk av att äta gammal mat. Anledningen var att hen inte fick sin leverans av matlådor, eftersom en i personalen utförde lunchbesöket tidigare än planerat, och personalen glömde bort att köpa mat vid ett tillfälle. Det missades eftersom det var röd dag.

Dessutom glömdes personens tvätt kvar i tvättstugan, eftersom ingen i personalen tog ansvar för att ta hand om den torra tvätten.

En annan anmälan rör en person som en anhörig hittade liggande på golvet. Personen hade då legat där i tio timmar.

En tredje anmälan handlar om en dement person som, enligt anmälaren, lever i misär i en nedsmutsad lägenhet, där hen inte fått tillräcklig hjälp med städning, tvätt och hygien. Matsituationen har inte heller fungerat, vilket innebär att personens diabetessjukdom har misskötts.

Ytterligare en anmälan pekar på brister inom hemtjänsten i Skärblacka, där hemtjänstberättigade inte får den vård och omsorg de har behov av och att de äldre känner sig otrygga, bland annat på grund av att personalen får telefonsamtal under omvårdnaden.

Personal ska inte heller vara informerad om hur olika hjälpmedel fungerar och de hjälper personer på egen hand även när det ska vara dubbelbemanning.

När vård- och omsorgsnämnden undersökte anmälan visade det sig att enhetschefen inte hade fått några signaler om bristerna. Tvärtom hade enheten bra siffror i Socialstyrelsens brukarundersökning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!