Under våren har flera anhöriga till boende på en av kommunens hemtjänstenheter hört av sig med klagomål till vård- och omsorgskontoret. Klagomålen handlar bland annat om att personer inte fått mat levererad och att personer med insulin inte fått mat i rätt tid.
Även hjälp med hygien, till exempel duschning, toalettbesök och städning, har glömts bort eller gjorts på fel sätt under hembesöken.
– Vi ser allvarligt på det här, säger Helen Franzén, socialt ansvarig samordnare i Norrköpings kommun.
Vård- och omsorgskontoret har nu gjort en utredning av verksamheten och anmält bristerna till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
I utredningen framkommer att personalens kompetens brister, både vad gäller omvårdnadsarbete och ledning.
– Vårdtagarna känner sig otrygga och oroliga för att saker inte fungerar som de ska, säger Helen Franzén.
Utredningen visar också att bristerna förmodligen pågått en längre tid.
– Man blir ledsen och besviken när vi inte kan leva upp till de förväntningarna som ligger på oss, som faktiskt är väldigt rimliga, säger Anette Asplund, områdeschef i Norrköpings kommun.
Hemtjänsten hade nästan identiska problem redan under 2018 och gjorde då en liknande utredning. Trots det har alltså bristerna fortsatt.
– Det kan bero på att vi haft en hög omsättning av personal och chefer. Nu har vi en mer stabil personalgrupp och en chef på plats. Det ger oss bättre förutsättningar att jobba med problemen, säger Anette Asplund.
Helen Franzén fyller i:
– Den här gången kommer vi vara hårdare med att följa upp vårt arbete. Vi kommer inte sluta förrän vår verksamhet fungerar bättre, helt enkelt.