Hennes son misshandlades, förnedrades – och filmades

De är tre mot en. "Pussa min sko annars slår jag dig". Kristins 14-åriga son vägrar. När han blir slagen två gånger i huvudet lyder han. Han vågar inget annat, till slut pussar han skon. När han sedan försöker fly blir han sparkad i ryggen. Förnedringen i skolans korridor fångades på film. – Det känns extra kränkande, säger mamman.

I dag känner sig "Viktoria" trygg med att släppa iväg sin dotter till skolan trots det som har hänt.

I dag känner sig "Viktoria" trygg med att släppa iväg sin dotter till skolan trots det som har hänt.

Foto: Fredrik Nygren

Norrköping2024-11-18 18:01

– Jag blev arg och ledsen. Jag vet att klippet har lags ut på sociala medier men inte hur stor spridning det har fått.

Trots att det bara är några veckor sedan incidenten på skolan är Kristin samlad när hon berättar det här för NT.

Klippet som hon fick se på sin son är mindre än en minut långt. Men ibland kan en minut kännas som en evighet. För under den tiden fångades allt som inträffade den där fredagen.

Hotet, slagen, pussen mot skorna – jakten och sparken i ryggen.

En annan elev hotar Kristins son. En andra står intill och gör ingenting. Den tredje filmar. 

De är tre mot en.

"Kristins" son blev misshandlad. Hon vill se fler vuxna i skolan för att göra den tryggare för barnen.
"Kristins" son blev misshandlad. Hon vill se fler vuxna i skolan för att göra den tryggare för barnen.

Mamman polisanmälde händelsen. Hon ville att eleverna skulle bli avstängda från skolan men så blev det inte. Att släppa iväg sin son till skolan efteråt kändes jobbigt.  

Det slutade med att hennes misshandlade son stannade hemma istället.

– Han hade ju inte gjort något fel. Efter två dagar släppte jag iväg honom men det kändes oroligt. Det enda man kunde hoppas på var att det inte skulle hända igen, säger Kristin.

Hon vill se fler vuxna i skolan. Dels på rasterna för att göra korridorerna tryggare. Men även under lektionerna för att stötta lärarna med de elever som har svårt att klara skolan. För om de inte får stöttning ökar risken att de blir utåtagerande.

Kristin ser också att mobiltelefonerna plockas bort helt under skoltid och inte bara under lektionerna.

– Eleverna ska fokusera på skolan när de är där. Och med mobiltelefoner blir det så enkelt att filma andra, säger hon.

Kristin heter egentligen något annat.

När Viktoria fick reda på att hennes 14-åriga dotter blivit misshandlad i skolan blev hon arg och frustrerad – men inte förvånad.

För hon känner mycket väl till det hon kallar för det stenhårda klimatet på högstadiet. Hon vet hur grymma barn kan vara mot varandra. 

Hon har hört historierna från ungdomarna. 

Hon har sett klippen på nätet.

– Jag vill uppmärksamma alla föräldrar om den förnedringskultur som pågår i unga åldrar. Det är coolt att förnedra varandra öppet, säga fula saker och hänga ut varandra på nätet.

"Viktorias" dotter går på en mobilfri skola. Därför filmades inte misshandeln, vilket mamman är glad över i dag.
"Viktorias" dotter går på en mobilfri skola. Därför filmades inte misshandeln, vilket mamman är glad över i dag.

Hennes dotter blev både slagen i huvudet och sparkad på kroppen av en jämnårig tjej under skoltid. Många elever tittade på. Men ingen vågade göra något.

– Jag vet att lärarna har haft samtal med eleverna om civilkurage. Men det finns ju inte alltid hos oss vuxna, så då är det inte konstigt om elever inte vågar ingripa, säger Viktoria och fortsätter:

– Vi vuxna måste ha en dialog med våra barn. Ungdomarna verkar inte förstå att det som händer på nätet också är på riktigt. Det ska aldrig vara okej att bli förnedrad.

Viktorias dotter behövde inte söka vård efter misshandeln och de slapp se den på nätet efteråt. För skolan har nyligen infört ett totalt mobilförbud.

– Om de inte hade gjort det så hade misshandeln garanterat filmats, säger Viktoria. 

I dag känner hon att det trots allt känns tryggt att skicka iväg sin dotter på morgonen. Skolan gjorde en polisanmälan och stöttade med mentorer. Mamman tycker att de har tagit saken på allvar. 

Enligt henne har klimatet blivit bättre efter att skolan införde mobilförbudet.

– Jag har hört att barnen frågar efter böcker för att ha som pingisrack när de kör rundpingis. Förr var de inte aktiva alls under rasterna. Nu är pingis jätteinne.

Viktoria heter egentligen något annat.

Så är det på "din" skola

Kommunala skolor:

Borgsmoskolan: "Skolan är mobilfri för att främja studieron. Mobiler stör lektioner och eleverna riskerar att hamna i olika typer av kränkningar. Vi gör undantag vid friluftsdagar och orienteringslektioner då vi ofta är på annan plats och då finns det fördelar med att använda mobiltelefoner". 

Maja Thorsén Arkstål, rektor.

Djäkneparksskolan: "Vi har mobilfria lektioner och luncher på skolan men eleverna får ha sina mobiler under rasterna. Vi utvärderar detta varje höst och för diskussioner om att uppdatera vår policy mot helt mobilfria dagar. Vi ser att mobilen tar mycket energi från vissa elever. Det tar även energi från lärarna att upprätthålla vår policy".

Josefin Eriksson, rektor.

Ektorpsskolan
Ektorpsskolan

Ektorpsskolan: "Mobilerna ska lämnas in vid skoldagens start och återlämnas vid skoldagens slut. Vi för ingen diskussion om att ändra vår policy. Nackdelar med mobilen är att vi ser en minskad dialog mellan elever och mellan elever och vuxna. Risken är högre för kränkningar på sociala medier och ryktesspridning. Fördelar med mobilförbud är att eleverna ägnar sig mer åt spel, lek och spontanidrott".

Pia Lindgren, rektor.

Enebyskolan: "Vi har mobilfria lektioner. Mobilen lämnas in före och fås tillbaka efter lektionerna. Under övrig tid får eleverna ha sina mobiler. Vi diskuterar det här just nu så detta kan komma att ändras. Fördelar med mobilerna kan vara att eleverna lättillgängligt kan skriva upp saker, se sitt schema, ha tillgång till klocka, och att de kan fota av saker på tavlan eller annat som är viktigt att komma ihåg. De kan även swisha pengar när de handlar i caféet".

Josef Alacam, rektor.

Hagaskolan
Hagaskolan

Hagaskolan: "Vi ser många nackdelar med mobiltelefoner, därför har vi infört mobilfri skola. Vi kommer fortsatt att hålla i vårt beslut om det".

Karolina Palmborg, rektor.

Hultdalsskolan: "Skoldagen är mobilfri. Den lämnas in på morgonen och kvitteras ut vid dagens slut. Vi ändrade nyligen vår policy eftersom vi såg att mobiltelefonerna skapade stress och användes för att kränka andra. Fördelar med mobiler? Eleverna har alltid tillgång till en klocka, de kan ha schemat i mobilen och ha påminnelser i den och använda vissa appar som arbetsredskap".

Malin Axelsson, rektor.

Klingsborgsskolan: "Vi är från och med detta läsår en mobilfri skola för samtliga klasser. Alla klasser har varsitt mobilskåp där eleverna lämnar in telefonerna och får tillbaka den när skoldagen är slut. Vi har inte för avsikt att ändra vår policy."

Charlotte Starck, rektor.

Mosstorpskolan.
Mosstorpskolan.

Mosstorpskolan: "Eleverna har tillgång till mobilen på raster och all övrig tid när de inte har lektioner. Det förs ingen diskussion om att ändra vår policy, däremot vikten att upprätthålla den. Vi ser att mobiltelefonerna är svåra att hantera i skolan och vid varje uppstart förs diskussioner om vår policy. En fördel är att elever kan sätta larm när de ska gå till lektionerna, följa sitt schema lättare och en del behöver skärma av sig med mobilen genom att lyssna på musik i hörlurar under lektioner."

Lina Kesselmark, biträdande rektor.

Navestadsskolan: "Vi har mobilfria lektioner men det pågår en diskussion om att ändra vår policy och införa helt mobilfria skoldagar för samtliga årskurser. Mobilerna kan upplevas som en trygghet för eleverna. Men de kan också vara ett störningsmoment i lärarmiljön. De kan användas på ett sätt som kan vara integritetskränkande som att fotografera och spela in video. Tillgång till mobiltelefoner under hela dygnet kan innebära att barnen får mer skärmtid än vad som rekommenderas."

Johan Lindskog, rektor.

Råsslaskolan: "Vi har mobilfria skoldagar och har i dagsläget inga tankar på att ändra i vår policy. Vi ser en bättre studiero och ett bättre socialt klimat utan mobiltelefonerna. Det sker färre kränkningar, i form av filmer och foton, i våra lokaler utan dem."

Daniel Frölander, rektor.

Sandbyhovsskolan.
Sandbyhovsskolan.

Sandbyhovsskolan: "Mobiltelefoner tillåts på raster men inte på lektioner. Vi tittar just nu på om vi ska ändra hanteringen av mobiltelefoner. Vi kommer att utreda för- och nackdelar."

Ann-Sofie Selander, rektor.

Vikbolandsskolan: "Mobilerna får användas under raster men inte under lektioner. Vi håller på att se över detta. Vi har elever som upplever en trygghet med att ha mobilen nära även om den inte används. Nackdelar är att hjärnan aldrig får lugn och vila från vad som händer i den digitala världen, vilket kan leda till hjärntrötthet och att dopaminet i kroppen åker berg- och dalbana. Mobilerna kan störa koncentrationen hos eleverna och skapa en oro över att fotas eller filmas." 

Lisa Bergendahl, rektor.

Friskolor:

Jensen grundskola: "Inga mobiltelefoner får användas i våra lokaler under skoldagen. Det är en självklarhet hos oss och något annat diskuteras inte. Utan mobiler har eleverna mer tid för att umgås istället för att vara i den digitala världen."

Anna Isaksson, rektor.

Johannesskolan.
Johannesskolan.

Johannesskolan: "Eleverna har inte tillgång till mobilerna under skoldagen. Det här har påverkat inlärningen och arbetsron positivt. Frågan har någon gång tagits upp på elevrådet men det finns inga planer på att ändra den policyn." 

Maaria Nisula, rektor.

Jönsbergska idrottsskolan: "Det råder mobilförbud under hela skoldagen, vilket har tillämpats sedan skolan startade 2005. Mobiltelefoner stör undervisningen under lektionerna. På raster och allmänna utrymmen minskar det sociala umgänget och samspelet mellan eleverna. Med mobiler ökar risken för kränkningar via social medier."

Patrik Jönsson, rektor.

Kunskapsskolan.
Kunskapsskolan.

Kunskapsskolan: "Eleverna har en helt mobilfri skoldag. Det är bättre att lärarna undervisar elever istället för att hantera deras mobiltelefoner. Vi ser att eleverna är utomhus, umgås och pratar med varandra istället för att kolla ner i sina mobiler. Ibland får mobiltelefonerna användas för att utföra en uppgift i undervisningen. Annars ser vi inte många fördelar med att ha tillgång till mobiler."

Linda Teske, rektor.

Lärande södra och östra: "Eleverna får inte ha sina mobiltelefoner under skoltid. Mobiltelefoner stör skolarbetet och lärarnas möjlighet att upprätthålla studiero och förebygga kränkningar. Fördelarna med mobiler är de tekniska funktionerna som foto, röstinspelning, kalkylatorn men alla elever har tillgång till varsin dator." 

Martin Åleheim, skolchef.

Nordic International School.
Nordic International School.

Nordic international: "Eleverna lämnar in mobilen på morgonen och får tillbaka den vid dagens slut. Nackdelarna med att tillåta telefoner överväger alla eventuella fördelar, så för oss är det en självklar strategi. Det blir lugnare och tryggare på skolan och mindre tid behöver läggas på tjafs mellan elever."

Oscar Semb Sürüp, rektor.

Prolympia: "Vi är en mobilfri skola, vilket vi har varit länge och upplever som positivt. Eleverna umgås på rasten istället för att titta ner i mobilerna. Dagens ungdom har ändå för mycket skärmtid. Att eleverna har en skoldag helt fri från sociala medier och möjligheten att filma och fota allt känns viktigt."

Lina Johansson, rektor.

Rudolf Steinerskolan
Rudolf Steinerskolan

Rudolf Steinerskolan: "Vi är en mobilfri skola. Mobiltelefonerna tar ett alltför stort fokus från undervisningen. Elever som har problem att koncentrera sig dras ofta till sina mobiler. Många av de konflikter som skolan får lägga tid på att lösa har ofta sin grund i något som ägt rum på sociala medier. Undantag kan göras ur ett elevhälsoperspektiv eller om det gynnar aktuell skoluppgift."

David Bergström, rektor.

Skattkammarön: "Vi har sedan flera år tillbaka en mobilfri skola. Fördelarna med det är att eleverna istället kommunicerar med varandra och umgås på rasterna. De är inte lika stressade över vad som händer på sociala medier. Med mobiler blir det svårare att koncentrera sig på skolarbetet och eleverna blir mer utsatta av kränkningar och sårande meddelanden."

Susanne Ekman, rektor.

Vittra Röda stan: "Vi är en mobilfri skola. Det förekommer kränkningar när eleverna har tillgång till mobilerna och distraherar och flyttar fokus från undervisningen. En fördel skulle kunna vara att eleverna kan kontakta vårdnadshavare men det kan vi tillgodose genom att de får kontakta någon i personalen för att tillfälligt få ringa."

Anders Gréen, biträdande rektor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!