Kommunala skolor:
Borgsmoskolan: "Skolan är mobilfri för att främja studieron. Mobiler stör lektioner och eleverna riskerar att hamna i olika typer av kränkningar. Vi gör undantag vid friluftsdagar och orienteringslektioner då vi ofta är på annan plats och då finns det fördelar med att använda mobiltelefoner".
Maja Thorsén Arkstål, rektor.
Djäkneparksskolan: "Vi har mobilfria lektioner och luncher på skolan men eleverna får ha sina mobiler under rasterna. Vi utvärderar detta varje höst och för diskussioner om att uppdatera vår policy mot helt mobilfria dagar. Vi ser att mobilen tar mycket energi från vissa elever. Det tar även energi från lärarna att upprätthålla vår policy".
Josefin Eriksson, rektor.
Ektorpsskolan
Foto: Ulf Wigh/Wighsnews
Ektorpsskolan: "Mobilerna ska lämnas in vid skoldagens start och återlämnas vid skoldagens slut. Vi för ingen diskussion om att ändra vår policy. Nackdelar med mobilen är att vi ser en minskad dialog mellan elever och mellan elever och vuxna. Risken är högre för kränkningar på sociala medier och ryktesspridning. Fördelar med mobilförbud är att eleverna ägnar sig mer åt spel, lek och spontanidrott".
Pia Lindgren, rektor.
Enebyskolan: "Vi har mobilfria lektioner. Mobilen lämnas in före och fås tillbaka efter lektionerna. Under övrig tid får eleverna ha sina mobiler. Vi diskuterar det här just nu så detta kan komma att ändras. Fördelar med mobilerna kan vara att eleverna lättillgängligt kan skriva upp saker, se sitt schema, ha tillgång till klocka, och att de kan fota av saker på tavlan eller annat som är viktigt att komma ihåg. De kan även swisha pengar när de handlar i caféet".
Josef Alacam, rektor.
Hagaskolan
Foto: Fredrik Nygren
Hagaskolan: "Vi ser många nackdelar med mobiltelefoner, därför har vi infört mobilfri skola. Vi kommer fortsatt att hålla i vårt beslut om det".
Karolina Palmborg, rektor.
Hultdalsskolan: "Skoldagen är mobilfri. Den lämnas in på morgonen och kvitteras ut vid dagens slut. Vi ändrade nyligen vår policy eftersom vi såg att mobiltelefonerna skapade stress och användes för att kränka andra. Fördelar med mobiler? Eleverna har alltid tillgång till en klocka, de kan ha schemat i mobilen och ha påminnelser i den och använda vissa appar som arbetsredskap".
Malin Axelsson, rektor.
Klingsborgsskolan: "Vi är från och med detta läsår en mobilfri skola för samtliga klasser. Alla klasser har varsitt mobilskåp där eleverna lämnar in telefonerna och får tillbaka den när skoldagen är slut. Vi har inte för avsikt att ändra vår policy."
Charlotte Starck, rektor.
Mosstorpskolan.
Foto: Fredrik Nygren
Mosstorpskolan: "Eleverna har tillgång till mobilen på raster och all övrig tid när de inte har lektioner. Det förs ingen diskussion om att ändra vår policy, däremot vikten att upprätthålla den. Vi ser att mobiltelefonerna är svåra att hantera i skolan och vid varje uppstart förs diskussioner om vår policy. En fördel är att elever kan sätta larm när de ska gå till lektionerna, följa sitt schema lättare och en del behöver skärma av sig med mobilen genom att lyssna på musik i hörlurar under lektioner."
Lina Kesselmark, biträdande rektor.
Navestadsskolan: "Vi har mobilfria lektioner men det pågår en diskussion om att ändra vår policy och införa helt mobilfria skoldagar för samtliga årskurser. Mobilerna kan upplevas som en trygghet för eleverna. Men de kan också vara ett störningsmoment i lärarmiljön. De kan användas på ett sätt som kan vara integritetskränkande som att fotografera och spela in video. Tillgång till mobiltelefoner under hela dygnet kan innebära att barnen får mer skärmtid än vad som rekommenderas."
Johan Lindskog, rektor.
Råsslaskolan: "Vi har mobilfria skoldagar och har i dagsläget inga tankar på att ändra i vår policy. Vi ser en bättre studiero och ett bättre socialt klimat utan mobiltelefonerna. Det sker färre kränkningar, i form av filmer och foton, i våra lokaler utan dem."
Daniel Frölander, rektor.
Sandbyhovsskolan.
Foto: Fredrik Nygren
Sandbyhovsskolan: "Mobiltelefoner tillåts på raster men inte på lektioner. Vi tittar just nu på om vi ska ändra hanteringen av mobiltelefoner. Vi kommer att utreda för- och nackdelar."
Ann-Sofie Selander, rektor.
Vikbolandsskolan: "Mobilerna får användas under raster men inte under lektioner. Vi håller på att se över detta. Vi har elever som upplever en trygghet med att ha mobilen nära även om den inte används. Nackdelar är att hjärnan aldrig får lugn och vila från vad som händer i den digitala världen, vilket kan leda till hjärntrötthet och att dopaminet i kroppen åker berg- och dalbana. Mobilerna kan störa koncentrationen hos eleverna och skapa en oro över att fotas eller filmas."
Lisa Bergendahl, rektor.
Friskolor:
Jensen grundskola: "Inga mobiltelefoner får användas i våra lokaler under skoldagen. Det är en självklarhet hos oss och något annat diskuteras inte. Utan mobiler har eleverna mer tid för att umgås istället för att vara i den digitala världen."
Anna Isaksson, rektor.
Johannesskolan.
Foto: Fredrik Nygren
Johannesskolan: "Eleverna har inte tillgång till mobilerna under skoldagen. Det här har påverkat inlärningen och arbetsron positivt. Frågan har någon gång tagits upp på elevrådet men det finns inga planer på att ändra den policyn."
Maaria Nisula, rektor.
Jönsbergska idrottsskolan: "Det råder mobilförbud under hela skoldagen, vilket har tillämpats sedan skolan startade 2005. Mobiltelefoner stör undervisningen under lektionerna. På raster och allmänna utrymmen minskar det sociala umgänget och samspelet mellan eleverna. Med mobiler ökar risken för kränkningar via social medier."
Patrik Jönsson, rektor.
Kunskapsskolan.
Foto: Titti Olovsson
Kunskapsskolan: "Eleverna har en helt mobilfri skoldag. Det är bättre att lärarna undervisar elever istället för att hantera deras mobiltelefoner. Vi ser att eleverna är utomhus, umgås och pratar med varandra istället för att kolla ner i sina mobiler. Ibland får mobiltelefonerna användas för att utföra en uppgift i undervisningen. Annars ser vi inte många fördelar med att ha tillgång till mobiler."
Linda Teske, rektor.
Lärande södra och östra: "Eleverna får inte ha sina mobiltelefoner under skoltid. Mobiltelefoner stör skolarbetet och lärarnas möjlighet att upprätthålla studiero och förebygga kränkningar. Fördelarna med mobiler är de tekniska funktionerna som foto, röstinspelning, kalkylatorn men alla elever har tillgång till varsin dator."
Martin Åleheim, skolchef.
Nordic International School.
Foto: Thomas Möller
Nordic international: "Eleverna lämnar in mobilen på morgonen och får tillbaka den vid dagens slut. Nackdelarna med att tillåta telefoner överväger alla eventuella fördelar, så för oss är det en självklar strategi. Det blir lugnare och tryggare på skolan och mindre tid behöver läggas på tjafs mellan elever."
Oscar Semb Sürüp, rektor.
Prolympia: "Vi är en mobilfri skola, vilket vi har varit länge och upplever som positivt. Eleverna umgås på rasten istället för att titta ner i mobilerna. Dagens ungdom har ändå för mycket skärmtid. Att eleverna har en skoldag helt fri från sociala medier och möjligheten att filma och fota allt känns viktigt."
Lina Johansson, rektor.
Rudolf Steinerskolan
Foto: Fredrik Nygren
Rudolf Steinerskolan: "Vi är en mobilfri skola. Mobiltelefonerna tar ett alltför stort fokus från undervisningen. Elever som har problem att koncentrera sig dras ofta till sina mobiler. Många av de konflikter som skolan får lägga tid på att lösa har ofta sin grund i något som ägt rum på sociala medier. Undantag kan göras ur ett elevhälsoperspektiv eller om det gynnar aktuell skoluppgift."
David Bergström, rektor.
Skattkammarön: "Vi har sedan flera år tillbaka en mobilfri skola. Fördelarna med det är att eleverna istället kommunicerar med varandra och umgås på rasterna. De är inte lika stressade över vad som händer på sociala medier. Med mobiler blir det svårare att koncentrera sig på skolarbetet och eleverna blir mer utsatta av kränkningar och sårande meddelanden."
Susanne Ekman, rektor.
Vittra Röda stan: "Vi är en mobilfri skola. Det förekommer kränkningar när eleverna har tillgång till mobilerna och distraherar och flyttar fokus från undervisningen. En fördel skulle kunna vara att eleverna kan kontakta vårdnadshavare men det kan vi tillgodose genom att de får kontakta någon i personalen för att tillfälligt få ringa."
Anders Gréen, biträdande rektor.