För NSK, Norrköpings skidklubb, var den här dagen historisk, grunden till klubbens nya knapplift i barnbacken skulle sättas på plats.
– Idag är det den stora gjutningsdagen, sa projektledaren Anders Wihag i Yxbacken.
Han är en av tre som har planerat liftprojektet tillsammans med Adam Brogren och Viktor Granberg.
Det mest uppoffrande arbetet har Rolf Sköld stått för.
På sina lediga fredagar har betongarbetaren åkt ut till Yxbacken för att bygga gjutformar.
– Jag har nog lagt ned 100 timmar eller något sådant. Men det har inte varit något strandväder ändå, så då kan man lika gärna hålla på, sa Rolf Sköld.
Den första betongbilen backades säkert upp av Jennifer Pettersson till krönet av Maxibacken, som barnbacken döpts till efter sin sponsor.
Liften kom till Norrköping förra sommaren från Åre. Den 30 år gamla liften har renoverats med hjälp av ett industriföretag och när de fem nya fundamenten gjutits färdigt ska liften monteras ihop igen.
Klubben räknar med att liften kan få en livslängd på minst 30 år till. Hela investeringen ligger på en miljon kronor för NSK. Då är inte liften i sig den stora kostnaden utan det är schakt- och elarbeten samt bygglovskostnader.
– Det är väldigt mycket ideellt arbete som till exempel Roffas insats, berömde Anders Wihag.
– Maxibacken är en jättebra inkörsport och nu får vi en knapplift som alla andra anläggningar i fjällvärlden har. Ett bra tillskott till vår "Alla-på-snö-vecka". Knapplift istället för rep och vajer som vi har haft tidigare kommer spara många handskar åt föräldrarna, sa Anders Wihag.
Liften byter också plats från vänster till höger sida, vilket gör att barnbackens yta kan utnyttjas bättre.
– Då slipper liftkön att hamna mitt i backen som tidigare. Hela skidområdet blir också mer sammankopplat med den stora backen och liften dit, sa Anders.
Yxbacken som ligger nära trafikplats Kvillinge, har blivit ett friluftsområde som nyttjas mer året runt. Liften är ibland öppen för mountainbikes på sommaren. Motionärer använder utegymmet.
– Jättepositivt att det rör på sig här hela året. Det kanske inte genererar några pengar för föreningen. Men vi har planer på att bygga laddplatser för bilar. All infrastruktur finns här när det gäller el. Det kan väl knappast finnas ett vackrare ställe att ha laddplatser för elbilar på än här?, frågar sig Anders Wihag under gjutningsarbetet.