Högsäsong för Vägverkets asfaltsjätte

En nästan hundra meter lång och vidunderligt stor maskin rullar långsamt fram. En av landets största asfalteringsmaskiner är här.

Asfaltsmaskinen Pyropavern är ensam i sitt slag hos Vägverket.

Asfaltsmaskinen Pyropavern är ensam i sitt slag hos Vägverket.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2006-09-21 04:00
Flera asfaltsarbeten är på gång i och omkring Norrköping. Ute på E4 ungefär vid avfarten till Getå finns Pyropavern, en nästan ett hundra meter lång asfalteringsmaskin som har varit i Norrköpingstrakten i dagarna. Den består av tre större partier och en mängd delar som rullar sakta efter varandra.
- Den gör allt, säger Ingemar Johansson som arbetar på Vägverket Produktion med asfaltsläggning.
Maskinen värmer upp asfalten och fräser sedan upp den. Den uppbrutna asfalten blandas sedan upp med en ny massa och läggs sedan ut på körbanan igen.
Flera ångvältar pilar fram och tillbaka över den nylagda asfalten efter maskinen.
- Det får inte bli någon kant här, säger Ingemar Johansson och pekar på sidan av körfältet där ångvälten precis kört förbi.
Asfalten tar ungefär fyra-fem timmar att svalna den här tiden på året innan man kan köra på den. På sommaren kan det ta en natt.

Femte året
Vägverket Produktion har under en åttaårs-period i uppdrag att underhålla motorvägarna i länet. Nu är man inne på det femte året.
- I år har det varit lite mer arbete ute på vägarna jämfört med förra året, säger Kenneth Johansson, distriktschef på Vägverket Produktion Sydöst.

Spårdjupet mäts
Särskilda mätbilar åker runt och mäter spårdjupet på vägarna och avgör var ny beläggning ska läggas. Spåren får inte vara djupare än 13 millimeter. Annars måste man lägga ny asfalt.
- I backar slits vägarna mer så här ska vi lägga ny asfalt i båda körbanorna, säger Ingemar Johansson och pekar norrut upp i backen efter avfarten till Getå.
En annan sak som sliter på vägarna är att den tunga trafiken allt oftare körs med enkla hjul. Tyngden ligger då i spåren och fördelas inte på samma sätt som med dubbla eller flera hjul på bredden.
På smala körfält slits vägen mer också, bilarna åker mer i spåren på smala vägar. Vanligen behöver en ny beläggning läggas var femte till sjätte år bland annat beroende på hur vägen underhålls.

Till november
Säsongen för asfaltsläggning är från ungefär april till november beroende på väder. Ingemar Johansson och hans kollegor har mycket att göra under den tiden. En vanlig arbetsdag är 13-14 timmar.
- Vi hinner precis med det som ska göras, säger Ingemar Johansson.
De närmaste veckorna ska asfaltsläggarna och Pyropavern vidare på den södergående delen av E4 in mot Norrköping och sedan till Stenkullen. Sedan är säsongen snart över.
Bryter upp och lägger ny asfalt på en stäcka på fem-sex meter i minuten.
På en vanlig arbetsdag betyder det ungefär tre kilometer ny väg.
Körs bara på motorvägar
Den gamla asfalten värms upp med cirka 80-90 grader
Den nya asfalten som läggs ut på körbanan är cirka 130 grader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om