Vilken är din spontana reaktion på kritiken?
– Jag blir så klart orolig och ledsen över den arbetssituation som beskrivs. Det här är en bild som inte har nått mig via mina kanaler.
Sofie Lindén berättar att hon har nära kontakt med fackliga representanter. De träffas regelbundet och diskuterar bland annat arbetsmiljön. Hur den ser ut och hur den kan förbättras.
– Jag vet att det finns enheter där personal upplever en hög belastning, medan andra enheter tycker att den är okej. Vi har också enheter som har gjort förändringar inom organisationen för att skapa en mer hållbar arbetssituation, vilket har fallit väl ut.
Hon poängterar vikten av att medarbetare som mår dåligt, vänder sig till rektorn eller facket, så att signalerna når fram till henne.
Vad gör ni för att minska arbetsbelastningen?
– Vi undersöker i dialog med facket, vilka arbetsuppgifter som kan lyftas från skolpersonal, så att de kan fokusera på det pedagogiska arbetet. Bland annat viss dokumentation.
Vad tänker du om den tystnadskultur som beskrivs?
– Om man ska höja kvaliteten på en verksamhet måste man våga titta på hur nuläget är.
Med coronautbrottet har dock nuläget förändrats. De senaste veckorna har främst handlat om att ha tillräcklig bemanning, men nu har läget stabiliserats. Framtida farhågor är att personalen blivit sliten och elever halkat efter.
Men Sofie Lindén ser också positiva effekter av krisen, som effektivare mötesformer och ett utvecklingskliv i den digitaliserade undervisningen.