I Formlet 1 rullar miljarderna
I helgen körs det klassiska F1-loppet på Silverstone i Storbritannien. Garage har tittat lite närmare på sporten som lockar flera hundra miljoner tv-tittare varje lopp.
Men under åren som gått sedan dess har Formel 1, eller F1 som många kallar sporten, växt och utvecklats enormt. Både tekniskt och publikmässigt.De bilar som det tävlas med i dagens F1-lopp är tekniska underverk. Teamen är enormt stora och kostar därefter. Ett normalt F1-stall har numera en budget på cirka 2-3 miljarder svenska kronor per säsong. Den största kostnaden ligger i att hela tiden ta fram så bra bilar som möjligt. Samtidigt måste man hålla sig inom det reglemente som finns.Bland annat säger reglerna att själva tävlingsbilen måste vara konstruerad av tävlingsstallet själva. Motorerna har sina begränsningar. V8-motorer ska det vara och cylindervolymen får vara max 2,4 liter. Motorerna får inte heller varva över 19 000 varv per minut.Någon överladdning, som turbo eller kompressor, är inte tillåtet.Dyra material
Dyra material som kolfiber, kevlar och titan är det gott om i bilarna. Allt för att hålla vikten nere till ett minimum. Dock får man inte understiga vikten 605 kilo inklusive olja, vatten samt förare.Bromsarna är tillverkade av kolfiber och ger ett ruggigt bett. Tillsammans med bilens lätta vikt och starka motor ger den F1-bilarna enorma köregenskaper.Att accelerera upp till 160 km/h och sedan bromsa ned till noll igen klarar en F1-bil på under fem sekunder.Blunda och räkna till fem och föreställ er hur det går till...Topphastigheterna under race ligger ofta en bra bit över 300 km/h. Men under 2005 noterade en bil från teamet BAR Honda för smått otroliga
413 km/h under ett rekordförsök i USA.Detta skedde dock inte under tävling.För att kunna köra så pass snabbt som man gör med F1-bilarna krävs det att aerodynamiken är på topp på bilarna. Till sin hjälp har teamen egna vindtunnlar där det gör tester för att få rätt aerodynamik.Skåror i däcken
De stora vingarna som man ser på bilarna är till för att trycka ned bilen mot asfalten för att på så sätt få ökat fäste mot marken. Det leder till ökade kurvhastigheter och lägre varvtider.Däcken på F1-bilarna var förr helt släta utan mönster, så kallade slicks. Numera måste man ha fyra stycken skurna skåror i varje däck. Detta har tillkommit för att få ned bilarnas kurvhastigheter som blivit allt högre.Kan låta motsägelsefullt, men det är av säkerhetsskäl man infört den regeln.Massa leder
Just nu är det brasilianaren Felipe Massa som leder mästerskapet efter åtta körda lopp. Han leder knappt före polske Robert Kubica.Men räkna med att hemmaföraren i Storbritanniens F1-lopp i helgen, Lewis Hamilton, kommer att hejas fram friskt från läktarplats.Under tävlingshelgen kommer cirka en kvarts miljon människor att finnas på plats på anrika Silverstone.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!