I kronofogdens register av misstag
När Sven-Inge Carlsson kom hem från semestern fick han en otrevlig överraskning.I brevlådan låg ett krav från kronofogden på en skuld som tillhör en annan person med ett liknande namn.Fast de vet att det inte är min skuld kan inte kronofogden ta bort ärendet ur registren, säger Sven-Inge.
Men att hamna där av misstag är ännu värre.
Sven-Inge Carlsson vet.
När jag kom hem från min semester låg ett brev från kronofogden i brevlådan. Jag undrade förstås vad det var för brev. När jag öppnade det så innehöll det ett föreläggande om att betala 25804 kronor.
<p><b><font size="2">Skickat till fel person</font></b>
På föreläggandet fanns Sven-Inges personnummer, namn och adress. Men när han började att granska föreläggande lite noggrannare så såg han att det inte stämde:
Ganska snart fann jag att ärendet egentligen gäller en person med ett liknande namn. Jag kontaktade honom och han sade att det var ett fel begånget.
Det kan då tyckas vara ett enkelt misstag att rätta till.
Men inte.
När Sven-Inge kontaktade kronofogden så blev svaret att de inte kunde hjälpa till.
Han tog då kontakt med det inkassobolag som skickat ärendet till kronofogden.
De upptäckte då att de skickat det här ärendet felaktigt och bad om ursäkt.
<p><b><font size="2">Ärendet tillbakadraget</font></b>
Det bara att beklaga att det blev fel person som fick föreläggandet. Nu har vi dragit tillbaka ärendet från kronofogden, säger Larry Nilsson på Aktiv Juridik, som sökt betalningsföreläggandet för en kunds räkning.
Birgitta Olsson, som är handläggare i ärendet hos kronofogden, säger att någon betalningsanmärkning inte är registrerad på Sven-Inge Carlsson.
Men om man söker i vårt register så finner man att Sven-Inge har fått ett betalningsföreläggande som är återkallat. Om någon kreditgivare vill veta vad det gäller så får den ta kontakt men den som dragit tillbaka betalningsföreläggandet.
Det här ärendet kommer att raderas bort ur våra datorer någon gång under nästa år när Riksskatteverket gör en rensning av systemet, säger Brigitta Olsson.
Sven-Inge är i dag besviken på hur det hela har gått tillväga.
Jag har aldrig haft en enda betalningsanmärkning i hela mitt liv och så blir det så här.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!