Affärsänglar kallas de personer som är beredda att satsa både eget kapital och kunnande i andras idéer och bolag. Det handlar alltså om investeringar i form av pengar och kanske en styrelsepost i det aktuella bolaget.
– Det handlar inte bara om investeringar, det kan lika gärna handla om styrelseuppdrag eller att någon har en idé som de vill bolla eller råd om hur man tar sig vidare. Vi entreprenörer behöver hjälpa varandra.
Martin Gyllix och Henrik Fältmars skapar det samarbete mellan företagare de själva saknat i Norrköping. Av egen erfarenhet vet de att det tar tid om man ska söka sig till en investerare som är beredd att ta risken. Bankerna, anser de, är inte så benägna att ta risker.
– Vi har själva känt hur svårt det är att få hjälp, att få investeringar och stöd även om vi är etablerade och vet vart vi ska vända oss. Visst finns det Almi och liknande aktörer att vända sig till, men så lätt är det inte. Det är långa beslutsvägar och det är många som söker sig dit, så det är lättare sagt än gjort, säger Henrik Fältmars.
Ni är inte rädda att ni blir en liten grupp med stor makt över Norrköpings näringsliv?
– Det är en bra fråga. Som det är nu har ingen makten. Det finns ingen naturlig motpart att vända sig till för den som vill utveckla sin idé eller bolag. Det är tvärtom brist på någon som kan driva det. Kan inte vi bistå vill vi gärna slussa vidare till andra som eventuellt kan, säger han.
– Det finns ingen baktanke eller dold agenda att vi ska suga upp alla bra idéer i regionen och tjäna pengar på det. Så är det inte. Även om vi fick varenda bra idé på planeten skulle vi inte ha tid att genomföra dessa ändå. Gruppen gör det för ett gott syfte, det behövs.
Martin Gyllix och Henrik Fältmars såg att det fanns organiserade affärsänglar i flera städer än i huvudstaden och tänkte "varför inte i Norrköping?"
– Och sedan tänkte vi "det borde vi göra något åt". Sedan pratade vi till och från under säkert i ett års tid innan vi satte igång, säger Henrik Fältmars.
Martin Gyllix fyller i:
– Ska det bli bra måste några driva och skapa strukturen.
De pratar så, en börjar och den andre fyller på i tanketråden. Martin Gyllix och Henrik Fältmars skickade ut en intresseförfrågan om ett första möte till ett 20-tal entreprenörer i deras närmsta krets.
– Alla är mycket upptagna, så det gäller att mötena ger något.
Intresset var stort och för några månader sedan hölls det första mötet i Norcopius AB. På plats var välkända entreprenörer inom Norrköpings näringsliv, bland annat Stadiumgrundaren Bo Eklöf, fastighetsbolaget Magnentus ägare Magnus Malm, Städarnas grundare Ulrik Hollman och Tjoffe Sjögren och fastighetsbolaget Slättös vd Johan Karlsson.
– Vi har en väldig bredd. Alla är med som individer, det är inte något av deras bolag som är med.
Men inte en enda kvinna?
– Vid vårt nästa möte och då kommer flertalet nya individer att delta, däribland ett antal kvinnor. Sedan vet vi inte om alla är intresserade av en fortsättning, innan dess kan vi inte ge några namn.
– Vi vill ha en diversifierad grupp, det är styrkan i ett nätverk. Olika kön, ålder, bakgrund, branschkompetens. Det är väldigt brett och handlar om mer än bara kvinnor och män. Det är kompetensen vi är ute efter. Även kommunen finns med som en samarbetspartner, säger Martin Gyllix.
Norrköpings kommun har kritiserats för att ha varit långsam, inte riktigt förstått entreprenörskap, stämmer det?
Martin Gyllix och Henrik Fältmars nickar instämmande.
– Så är det. Vi hoppas att få till den här dynamiken som vi känt att vi saknat. Vi är en tung grupp som skapar påtryckning mot kommunen, men vi vill även att de ska trycka på oss, vi lever i symbios.
Affärsänglarna vill i första hand verka i Norrköpings kommun, men kan tänka sig hela länet och är inte heller främmande för företagsideer från övriga landet. För ett tag sedan träffade de en handfull företag som önskar kapital.
– Efter det har vi fått nästan 30 förfrågningar från hela Sverige, varav 35 procent är från Östergötland. Vi kommer att titta på alla, men huvudfokus är Norrköping.
Martin Gyllix och Henrik Fältmars gör en första genomgång av idéerna. Efter det ska förslagen presenteras för de övriga affärsänglarna vid något av de fyra möten som planeras per år. Är någon affärsängel intresserad tar de sedan kontakt direkt med det aktuella bolaget.