Vill du se det spektakulära lyftet av nya Femöresbron med egna ögon blir det till att pälsa på sig ordentligt. Vid 22-tiden torsdagen den 16 januari ska bron lyftas från Riksbron och ned på pontoner i Strömmen.
En som kommer att vara på plats är Tomas Tekmen (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsplaneringsnämnden.
– Känns underbart att det äntligen är på gång. Det blir ju historiskt, säger han inför lyftet.
Få kan väl i det här laget ha missat bakgrunden. 2016 stängdes bron av säkerhetsskäl. Kommunens bedömning var att den gamla bron från 1901 inte gick att rädda på grund av rost. Därefter har det varit oändliga turer med kommunen, länsstyrelsen, mark- och miljödomstolen samt Brostugans örtagård.
– Vi vet vilket engagemang det finns kring Femöresbron, så det ska bli skönt när den är på plats och kan knyta ihop stråket vid Åbackarna, säger Tomas Tekmen.
Anledningen till att det blir ett sent lyft hör ihop med att trafiken på Riksbron måste stängas av i norrgående riktning under arbetets gång. Enligt kommunen ska arbetet gå till så här:
- Klockan 22.00 på torsdagen inleds arbetet med att flytta huvuddelen av nya Femöresbron, som har byggts ihop på den intilliggande parkeringen. För att konstruktionen ska klara av förflyttningen byggs en ställning runt den. Den lyfts sedan upp på en trailer och körs upp på Riksbron, i fel körriktning, och ställs vid broräcket. Där riggas den för nästa lyft.
- Intill vattnet nedanför Riksbron kommer en lyftkran vara placerad. Med den lyfts bron ned på pontoner i vattnet.
- Enligt preliminära beräkningar kommer arbetet pågå fram till klockan 03.00, men det är mycket som påverkar hur lång tid det tar – och om lyftet kan genomföras. Bron kan behöva hållas stängd fram till klockan 06.00.
Om allt går som det ska under natten till fredag fortsätter arbetet på söndagen. Då ska brodelen förflyttas i Strömmen till sin rätta plats med hjälp av båtar.
Men det dröjer ett tag innan Norrköpingsborna kan börja gå på sin efterlängtade Femöresbro. Det beräknas behövas runt fyra veckors arbete med bron på plats. Brons båda ändspann från land ska monteras, därefter sker arbete med montering av brobanan, belysning på bron och demontering av lyftanordningar.
Sedan måste den besiktigas innan man släpper på gående.
– Vi vill ju att den ska öppna så fort som möjligt. Men tidig vår ska det nog vara möjligt, säger Tomas Tekmen.
Projektet med att anlägga en ny Femöresbro har haft en budget på cirka 30 miljoner kronor.