Som NT tidigare har berättat upptäckte tekniska kontoret i slutet av förra året att mängden insamlat matavfall minskade trots att antalet hushåll som källsorterade blivit fler än 2010.
Nu när IL Recycling hävt sekretessen kring ärendet och de två parternas presskonferenser på onsdagsförmiddagen avlöste varandra kan NT ge en mer fullödig bild av vad som hänt.
- Det var väldigt bra att IL Recycling äntligen har hävt sekretessen kring ärendet, som diskuterats i massmedia i en veckas tid, inledde tekniska nämndens ordförande Håkan Liljeblad (S) kommunens pressträff i Rosen.
Allvarligt
Kommunen tog det minskade inflödet av matavfall på stort allvar eftersom stora resurser läggs ner på att få fler att sortera ut just matavfallet, som först körs till Häradsuddens avfallsanläggning och sedan vidare till Linköping där det omvandlas till biogas.
Fördjupade kontroller
För att ta reda på orsakerna inleddes fördjupade kontroller av sophanteringen då kommunen gick tillbaka till början av 2007. Kontrollerna visade en rad missförhållanden, bland annat att sopbilarna ofta var överlastade. Mellan den 1 januari 2007 och den 20 mars i år har kommunen, efter kontroller hos Transportstyrelsen, räknat att sopbilar vid 1 624 tillfällen körts med mer än ett tons överlast.
- Vi har räknat lågt och inte tagit med de tillfällen då de kört med överlast under ett ton, ändå blev det så här många, säger Liljeblad.
Dessutom har kommunen konstaterat att insamlat matavfall tömts någon annanstans än på Häradsuddens avfallsanläggning. Enligt kommunens kontroller ska detta ha skett under 157 veckor.
- För mig är det väldigt allvarligt, eftersom förtroendet minskar, säger Håkan Liljeblad.
10 000 kronor i vite
Totalt innebär det att IL Recycling, enligt kommunen, vid 1 781 tillfällen begått avtalsbrott. Varje avtalsbrott medför ett vite på 10 000 kronor, vilket sammanlagt innebär ett vite på 17,8 miljoner kronor.
- Det är ett osedvanligt högt vite. Men i min värld handlar det inte om några misstag när avtalsbrotten skett så extremt många gånger. Det finns en systematik i detta. Vi har träffat ett affärsmässigt avtal med dem och kräver att de ska följa det, säger Håkan Liljeblad.
Hans bestämda uppfattning är att kommunen nu ska gå ett steg längre och polisanmäla Il Recycling för de överlastade sopbilarna.
Policy att polisanmäla
- Kommunen har en policy om att misstankar om brott ska polisanmälas, men innan dess ville vi ge dem en möjlighet att presentera en naturlig förklaring till att det blivit så här men det har de inte gjort, säger Håkan Liljeblad.
Han anser inte att kommunen har något ansvar för att det blivit så här när IL Recyclings låga anbud accepterades inför avtalsperioden, som inleddes den 1 januari 2006.
- Nej, vi har antagit ett bud och ett avtal har tecknats som de ska följa. Men med facit i hand borde vi kanske ha kontrollerat hårdare att det följdes, säger Liljeblad.
Hur kommunens stora upphandling av sophanteringen med mera fortlöper kan han inte kommentera, men säger ändå:
- Den som blir påkommen med handen långt ner i syltburken har inte de bästa chanserna att vinna ett anbudsförfarande.