"Jag fick inte gå därifrån"

Ord står mot ord. Östgötatrafikens kontrollanter menar att kvinnan försökte fuska med biljetten. Själv upplever hon deras beteende som hotfullt.

Biljetten. Biljetten köptes i Östgötatrafikens app och bekräftar klockslagen i kvinnans berättelse.

Biljetten. Biljetten köptes i Östgötatrafikens app och bekräftar klockslagen i kvinnans berättelse.

Foto: Privat

Norrköping2017-01-20 20:50

Det var runt lunchtid på torsdagen som kvinnan loggade in och köpte sin biljett på Östgötatrafikens app.

– Vi brukar alltid få skjuts av min man eller svärmor, men i dag gick det inte så jag och sonen fick ta spårvagnen till ett läkarbesök. Det är väldigt sällan jag åker kollektivt, så jag är inte så van vid hur det fungerar, säger kvinnan som vill vara anonym.

Hon uppger att hon köper en biljett 11.50. Spårvagnen kommer 12.10.

– Folk går ut och vi hoppar på, det var mycket folk så det tog tid tills vi hittade en plats då jag hade barnvagn och min son.

När kvinnan sätter sig på sätet tar hon enligt uppgift fram mobilen och aktiverar biljetten 12.12. Sekunder senare anlöper spårvagnen hållplatsen Ljura.

– Det kommer in flera väktare. En av dem frågar om min biljett och jag visar honom den utan problem. Han hånflinar och ber mig sedan gå ut från spårvagnen.

Kvinnan uppger att hon hamnar i chock och frågar varför hon ska gå ut när hon har en giltig biljett.

–  Han säger att jag aktiverade min biljett för 5,6 sekunder sedan och att jag kanske såg dem, att det var därför jag aktiverade.

Kvinnan beskriver situationen som upprörd.

– Jag blev ledsen och började gråta, min son blev rädd och skrek efter mig. När vi sedan går av så kör spårvagnen vidare och 4 till 5 väktare omringar mig. Jag frågar gråtandes " Är det för att jag bär slöja som ni beter er såhär?". De skrattar åt mig och en av dem säger "aa men visst". Jag blir så chockad att jag inte kan sluta gråta.

Kvinnan uppger att hon hålls kvar tills hon skrivit under boten.

– Jag hade inget val och skrev under. Jag var alldeles skärrad igår. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Östgötatrafikens representant Mattias Näsström menar att det står tydligt i villkoren att resenären ska aktivera sin biljett i samband med att den går ombord.

– Jag har pratat med en av kontrollanterna som var med vid det här tillfället. Resenärens redogörelse överensstämmer inte med kontrollgruppens, säger Näsström.

Enligt kontrollanterna har resenären inte aktiverat sin biljett i samband med ombordstigningen.

– Och det är inte så man ska göra, säger Mattias Näsström.

Om man har barnvagn med sig kan det ta en stund att hitta en plats. Vad är "i samband med att man stiger ombord"?

– Det är en bedömningsfråga. Jag säger inte att det är så i det här fallet, men vi har resenärer som satt i system att aktivera sin biljett först när de ser en kontrollant.

Resenären uppger att hon och sonen blev omringad av fyra kontrollanter. Har du förståelse för att det kan upplevas som hotfullt?

– Att kontrollanterna är flera till antalet har att göra med att vi vill att kontrollerna ska gå fort och inte stoppa upp trafiken. Självklart har resenären rätt till sin upplevelse. Men vi har väldigt få klagomål på kontrollantgruppen.

Har du någon kommentar till resenärens anklagelse om diskriminering?

– I samband med att resenären ombads stiga av ska den ha frågat varför kontrollanten uppträdde rasistiskt. Något svar eller hånskratt ska inte ha förekommit från kontrollgruppens sida.

Mattias Näsström uppger att resenären alltid har möjlighet att överklaga en bot. Det ska i så fall göras skriftligen inom tio dagar, vilket kvinnan ifråga redan uppger sig ha gjort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!