– Vår kundkrets är allt från studenter som vill handla billiga prylar till första hemmet och kläder som inte kostar till medelålders och äldre som tycker vi har ett bra koncept, säger Nicole Arvehell, biträdande butikschef för Myrorna i Norrköping. Många nyanlända brukar också hitta hit.
Det var 1896 som den första Myrorna-butiken startades av några damer på Östermalm i Stockholm. Deras grundtanke var att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle.
Idag har hållbart blivit stort och många lånar och byter istället för att köpa nytt. Men trots det slänger svensken 8 kilo textil i soporna varje år och 7 av 10 svenskar använder bara hälften av kläderna i sin garderob.
– De flesta av oss har inga problem med att sova i begagnade lakan på hotell, men många kan inte tänka sig att använda en tröja som någon annan har burit, säger Caroline Andermatt, Vd på Myrorna. Det vill vi ändra på.
I Myrornas butik på Gamla Rådstugugatan i Norrköping finns kläder på hela entréplanet och en trappa upp kan man hitta allt från böcker till gardiner och fåtöljer. Kunderna rör sig vant i lokalerna och har den där speciella spanarblicken man kan få när man letar efter fynd.
– Jag brukar vara här varannan månad ungefär, säger Vidar Wetterhall. Idag har jag hittat ett par tröjor som blir bra att ha på jobbet och andra gånger har jag köpt exempelvis skjortor, böcker och kläder till barnen. Jag gillar att varje grej här har en egen historia och att använda sånt som redan har producerats och kan återanvändas.
Enligt Myrornas egen statistik har 22 procent av svenskarna aldrig handlat second hand och 60 procent handlar bara någon gång per år eller mer sällan. De flesta handlar på Myrorna för att spara pengar, värna miljön, bidra till välgörande ändamål och hitta unika saker och kläder.
– Det finns ju en retrotrend som innebär att många särskilt letar efter kläder och saker från exempelvis 70-talet, säger Nicole Arvehell. Då är ju Myrorna det perfekta stället att leta på.
Myrorna vill betona att vi sparar 11 000 liter vatten varje gång ett par jeans byter ägare. Man behöver heller inte fundera på under vilka villkor plagget tillverkats eller bidra till att kemikalier går ut i marken.
Vinsten från Myrornas verksamhet går till social verksamhet.