Julia drömmer om en plats på de stora scenerna
Helst av allt vill 11-åriga Julia Biegniewska bli en berömd violinist eller sångerska som får uppträda på världens scener.
Far och dotter spelar tillsammans både på konserter och krogen. Ingen musik är främmande för Kryspin Biegniewski och Julia Biegniewska. Foto: JOCKE BLOMQVIST
Foto: Fotograf saknas!
Pappa är Kryspin Biegniewski, violinist i Norrköpings Symfoniorkester sedan många år men också Julias lärare som gav henne den första fiolen när hon var fyra år. Sedan flera år tillbaka uppträder far och dotter på bröllop och andra fester liksom konserter. De spelar allt från Gärdebylåten till klassiskt och schlager.
Julia har starkt musikaliskt påbrå. Pappa är yrkesmusiker, farmor var det liksom hennes mamma.
Ända sedan Julia var mycket liten har både hon och hennes föräldrar fått höra hur begåvad hon är. Kända och okända berättar gärna hur glada och rörda de blir när Julia spelar.
- Det är alltid kul att höra att jag är duktig, men ibland känns det lite jobbigt med allt beröm.
Fullsatta salonger
Julia spelar fiol, piano dansar och sjunger. Just nu tillhör Håll om mig, låten som Nanne Grönwall sjöng i schlagerfestivalen förra året en av favoriterna.
- Musik är en så viktig del av mig att jag inte kan tänka mig att jobba med något som inte har med musik att göra, säger Julia själv.
- Man kan aldrig tvinga ett barn att spela, säger Kryspin Biegniewski. Om Julia inte vill fortsätta att spela så får det bli så. Sådant är livet. Men när man spelar ska det vara det man vill. Det skadar inte att spela vad som helst, bara man spelar och upplever musiken.
Julia har redan stått ett antal gånger på De Geerhallens scen inför en fullsatt salong. Senast sjöng hon en aria av Händel. En vecka hade Julia på sig att lära sig texten på latin. Pappa blev minst sagt stressad, hur skulle Julia klara att sjunga opera på latin? Hade han låtit henne tacka ja till något han borde ha avstyrt?
- Men efter två dagar behärskade hon både tekniken och orden. Utan tvekan har Julia talang, jag förvånas över att hon kan saker alldeles av sig själv, sådant som hon borde behöva lära sig, säger Kryspin Biegniewski.
När vi ber att få träffa Julia och Kryspin för en intervju och i samma andetag nämner Mozart förstår Kryspin Biegniwski kopplingen dem emellan direkt. Begåvat barn undervisas av begåvad pappa.
Dans och kompisar viktiga
Utan den PR-skicklige pappa Leopold hade Wolfgang Amadeus Mozart förmodligen bara blivit en i mängden av alla begåvade barn.
- Jag kan tänka mig in i hur orolig han var för sin son. På många sätt, säger Kryspin. Känslor han känner väl igen när det gäller Julia.
- Orolig för att sonen skulle utnyttjas. Orolig för att inte hinna lära ut så mycket man vill innan barnet kanske bryr sig mer om annat i livet. Som pappa vill man skydda sitt barn från allt.
Det kan gå veckor utan att Julia övar på fiolen. Då tar i stället sången, dansen och kompisarna hennes tid. Kryspin tycker att hon ska öva ensam för att bäst lära sig. Julia vill helst att pappa ska vara med för att det blir roligare så.
- Hon tvingar mig att ta fram gitarren eller fiolen för att spela med henne, säger Kryspin och ser inte alls missnöjd ut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!