Längs med Lottgången i Norrköping bor två rullstolsburna personer och ett tiotal som är beroende av att kunna använda rullatorer för att ta sig fram. De stora hålen och ojämnheterna i trottoaren gör att hjulen hamnar i luften och motor på den eldrivna rullstolen orkar inte med.
– Jag bröt benet och fick sitta i rullstol i fyra månader, jag tog mig knappt ut. När jag försökte ta mig fram här så fastnade jag med ena drivhjulet i luften, och hur ska jag då ta mig framåt? frågar sig Lennart Hagström.
Han har bott på Lottgången i tjugoåtta år och har nyligen fått ett nytt knä. Ojämnheterna är så stora att han inte kan gå på trottoaren utan är förpassad till vägen som är väl trafikerad. För att komma dit får han gå sicksack mellan hålorna och ser hur hjulen på rullatorn slits allt mer.
Kontaktat kommunen
I kvarteret bor många äldre personer med behov av hjälpmedel för att ta sig framåt. De har under flera år varit i kontakt med kommunen för att få trottoaren åtgärdad, utan resultat.
Maria Karlsson som fört dialog med kommunen säger att de fått beskedet att det framförallt är en kostnadsfråga. Att det blir för dyrt att göra om trottoaren.
– De verkar inte ha råd, men i längden blir det mycket dyrare eftersom folk skadar sig. Nu är det dags att ta tag i det här, säger Maria Karlsson.
Hon skadade sig själv när hon förra året snubblade i en av groparna, och har sedan dess varit nära att falla flera gånger.
Finns värre områden
Kommunen arbetar just nu med en inventering för att se vilka områden som har störst problem med trottoarer och vägar. När den är färdig kommer resultatet att utvärderas och vägas mot budgeten.
– Vi vill lägga mer än vi har pengar till, tyvärr är det alltid en fråga om ekonomi. Det finns även andra områden i kommunen som ser värre ut än Lottgången, säger Christoffer Nicklasson vid tekniska kontoret.
Beläggningsinventeringen beräknas vara klar om några veckor och förhoppningsvis kan kommunen komma med ett besked redan i slutet på maj.
– Det grävs fiber i stora delar av Norrköping nu också, så vi måste avvakta och se hur de ska göra och om det kommer att grävas där, säger Christoffer Nicklasson.