Kerstin vill se fler hastighetsskyltar på Haga

Kerstin Gärtner-Pettersson vill att fler ska uppmärksamma att 30 km/h gäller som hastighet på Haga. Nu vill hon ha bättre skyltning. "Jag är trött på alla bilister som kör som fartdårar i området", säger hon.

Kerstin Gärtner-Pettersson tycker att farten ofta är för hög och att den skulle kunna sänkas om skyltningen på Haga vore tydligare. "Det finns bara skyltar vid ett par infartspunkter till området", säger hon.

Kerstin Gärtner-Pettersson tycker att farten ofta är för hög och att den skulle kunna sänkas om skyltningen på Haga vore tydligare. "Det finns bara skyltar vid ett par infartspunkter till området", säger hon.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2022-09-06 05:00

Drygt 5 200 personer bor i den nordvästra stadsdelen Haga i Norrköping. Det innebär en hel del trafik till och från området som också har ett gymnasium, fem grundskolor och lika många förskolor. 

Kerstin Gärtner-Pettersson har bott på Norralundsgatan på Haga större delen av sitt vuxna liv. Hon anser att det generellt körs för fort på området och att skyltningen som talar om att det är 30 kilometer i timmen är bristfällig. 

– Jag vågar knappt gå över gatan. Speciellt om du ska korsa Breda vägen eller för de barn som ska gå till Sandbyhovsskolan, säger Kerstin Gärtner-Pettersson.

– Det är 30 km/h här men det är inte så många som vet det. Det är klart att om det fanns fler skyltar som talar om det så borde fler följa hastigheten, säger Kerstin på sin morgonpromenad med hunden Molle.  

undefined
Kerstin Gärtner-Pettersson tycker att farten ofta är för hög och att den skulle kunna sänkas om skyltningen på Haga vore tydligare. "Det finns bara skyltar vid ett par infartspunkter till området", säger hon.

2008 beslutade riksdagen att nya hastighetsgränser skulle gälla i tätbebyggda områden. Norrköpings innerstad bytte sina skyltar 2013. 2018 byttes skyltarna ut i ytterområdena som Skärblacka, Åby, Svärtinge med flera.

Redan 2017 skrev Kerstin Gärtner-Pettersson till Norrköpings kommun med en önskan om att få till bättre hastighetsskyltning på Haga. Hon fick skriftligt svar från tekniska nämnden som förklarade läget och hur kommunen ser på olika hastighetsnedsättande åtgärder.

– Generellt tror inte jag att fler skyltar kommer sänka hastigheten, så är det oftast. Nu har det gått en del år sedan den stora hastighetsförändringen i Norrköping och folk är väl medvetna om att det är 30 som gäller. Det är efterlevnaden det handlar om. Det är mer en polisiär sak. Det kommer inte hjälpa med fler skyltar, säger Christian Dahlskog på samhällsbyggnadskontoret.

– Det finns naturligtvis ställen där gatans utformning påverkar, där gör vi förändringar. Men vi kan inte bygga bort allting, säger Christian Dahlskog.

undefined
Breda vägen är kanske den gata på Haga som äldre och skolbarn känner störst oro för att passera, när de ska ta sig till skola eller vårdcentral på Sandbyhovsområdet.

När Norrköpings kommun utreder om det finns behov för att sätta upp farthinder eller andra hastighetsbegränsande åtgärder, kan det uppstå nya problem för de boende.

– Hastighetsdämpande åtgärder kan det fånga en annan grupps uppmärksamhet. En del anser att det är sämre framkomlighet och att ljud från passerande fordon stör boendemiljön. Vi har ett löpande arbete med trafiksäkerhet och försöker göra insatser där de gör mest nytta, säger Christian Dahlskog.

Karta: Haga
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!