Det här är berättelsen om Norrköpings Cykel & Motorcentrum, som under sina 40 år blivit en del av stadens handel och historia.
Nu rullar den vidare.
Från Finspångsvägen till Koppargatan.
Det är inte för inte många nickar igenkännande och säger "den där butiken alldeles vid spårvagnsspåren" med en viss bekymrad min – väl medveten om det kända, men ack så lite besvärliga läget.
Fredriks pappa Bo Andersson startade företaget 1977 och öppnade den första butiken den 1 september på Kristinagatan.
– Han var inspirerad av min morfar, Hans Landers, som började jobba med märket Monark redan på 1940-talet. Han hade en verkstad inne på gården vid Hörngatan så det här intresset har gått i arv i generationer, säger Fredrik.
Två år år senare, den 1 oktober, gick flyttlasset till Finspångsvägen, men nu – nästan på dagen 38 år senare – rullar verksamheten vidare till nya lokaler på Koppargatan.
– Det finns absolut ett visst vemod över flytten. Det här har varit mitt andra hem så länge jag kan minnas, men på något sätt har historien både hunnit ifatt och förbi oss. Vi måste blicka in framtiden och ta företaget vidare mot de 40 kommande åren, säger Fredrik.
Fredrik Landers fick, vid årsskiftet, beskedet att hyresvärden skulle sälja fastigheten och frågade om han var intresserad att köpa, men det blev inte så. Det var dock inget lätt beslut.
– Jag har sovit, räknat och gråtit många gånger innan vi verkligen bestämde oss. Vi såg ingen möjlighet att kunna överleva i den tuffa konkurrensen om vi stannade här. Det finns inte det utrymmet. Allt har ett slut. Det här är chansen vi väntat på.
Vad säger pappa?– Han är nästan mer inspirerad och glad över det här än vad jag är. Han önskar att han var 40 år yngre och fick vara med igen. Det är kul, säger Fredrik och skrattar.
Fredrik Landers är mitt uppe i två butiker, där den ena ska öppna inom kort och den andra ska stängas före årsskiftet. Vi går mellan cyklar, däck och mopeder på i lokalen, som är på 125 kvadratmeter, på Finspångsvägen.
Det finns verkligen inte en millimeter över någonstans.
– Det är som en galen basar egentligen. Det finns hur mycket prylar och saker överallt här... Jag tror knappt det är sant, men allt det gamla ska bort. Jag vill inte ha med för mycket av det till det nya.
– Jag får inte bli för sentimental utan måste nog kasta en del. Jag vet inte om jag vågar låta pappa gå här uppe och titta på alla grejer.
I förråden och gömmorna finns lådor med drev och nav från gamla mopeder och cyklar.
– Vi servade alla mopeder och cyklar på F 13, när flottiljen var verksam. Vi kommer öppna upp och ställa ut allt i lådor. Det finns kanske några samlare där ute som kanske kan hitta något de sökt efter. Det kan vara en guldgruva. Vi får se.
De nya lokalerna på tre plan över nästan 300 kvadratmeter.
– Jag kan knappt vänta tills vi är igång på allvar. Det är en helt ny värld, säger Fredrik, när han visar runt på Koppargatan.
Det har inte varit en alldeles rätt resa med bankerna och kommunen, där detaljplanen för området höll på att sätta stopp.
– Men när möbelaffären Mio fick sitt klartecken här intill så öppnade sig möjligheten för mig också. Det står att det får sker handel med saker, som du inte kan ta med sig på en cykel. Cykel är ju min grej så det löste sig.
Det blir verkstad, lager och ett showroom, där var och ett av planen är ljusa och öppna. Han fick tillträde till den tomma lagerlokalen den 1 juni och har förvandlat det till en butik.
– Här kan du till och med se en cykel bland cyklarna.
En trappa, som också är utrustad med en tillgänglighetshiss, leder oss uppåt.
– Det var den första vi började med. Det var en skaplig investering, men alldeles rätt och nödvändig. Det känns bra.
Han räds inte konkurrensen av de stora giganterna på marknaden.
– Vi kommer aldrig kunna vara billigast. Det går inte, men vi lever på vår service och vår kundkontakt. Jag har många stamkunder, som hängt med oss i alla år. Vår kvalité är vårt bästa konkurrensvapen.
Mopeder är en betydande del i hans verksamhet.
– Jag följer marknaden noga och har koll på underlaget. När den nya körkortslagen för moped trädde i kraft 2009 dog, mer eller mindre, intresset. Vårt företag tappade en del då. Siffran för nyregistrerade fordon sjönk från 35 000 till 7 000 på ett år i hela landet. Det fick sina konsekvenser.
...och framtiden?– Den ser lovande ut. Vi är bara i början av nästa våg. Elevkullarna i årskurs sju till nio växer. Jag är hoppfull.