KO vill syna oseriösa telefonförsäljare

Konsumentombudsmannen, KO, överväger att göra en övergripande granskning av de företag som värvar kunder genom gratisprover och dolda prenumerationer.

Norrköping2009-06-10 00:17
- Telefonbedrägerier är ett växande problem. Vi gör stickprovskontroller, men överväger nu att göra en kraftsatsning, säger Per Magnusson, chef på rättsenhet 1, Konsumentverket. NT har tidigare skrivit om Barbara och Olof Danielsson som fick tre tandborstar hemskickade, utan att de beställt några. Barbara Danielsson skickade tillbaka dem till företaget PSW Trading
AB/Borsta.se tillsammans med ett brev där hon konstaterade att de inte hade beställt några varor. Hot om inkasso
Trots det fick hon en månad senare en faktura med en påminnelseavgift och hot om inkasso. De krävdes på 125 kronor för tandborstar som de inte beställt och som de dessutom skickat tillbaka.Barbara Danielsson reagerade starkt och skrev ett brev till både PSW Trading AB/Borsta.se och inkassobolaget Gothia Financial group AB där hon uttryckte hur skamligt och oseriöst hon tyckte företagen agerade. Danielssons är långt ifrån ensamma om att drabbas av PSW Trading AB/Borsta.se. Konsumentverket har fått in 28 anmälningar mot företaget. Och Konsumentverket ser att antalet anmälningar som handlar om så kallad negativ avtalsförbindelse - som innebär att företag binder upp konsumenter utan att ha fått deras godkännande - ökar. Ofta riktar sig företagen till äldre och invandrare. Att som Danielssons få "gratisprover" hemskickade utan att det föregåtts av ett telefonsamtal är ovanligt. Oftast går det till så att en telefonförsäljare ger konsumenten ett erbjudande som framställs som gratis. Det enda kunden behöver göra är att betala portoavgiften. Senare visar det sig att kunden blivit abonnent på varan och krävs på pengar för varje försändelse som skickas hem. Många av företagen använder ångerrätten som ett försäljningsargument och säger att kunden kan kontakta dem om man ångrar sig. I praktiken är det dock ofta näst intill omöjligt att komma i kontakt med företaget. Uppfattar inte
- Det är vanligt att konsumenten inte uppfattar att de ingått ett avtal. Vi har föreslagit en lagändring om att det ska finnas krav på att det ska finnas en skriftlig bekräftelse på att parterna ingått ett avtal, eftersom det är lätt att muntliga överenskommelser leder till missförstånd. Att telefonförsäljarna också ofta arbetar med provision kan också leda till att de tummar på reglerna, säger Per Magnusson. Han säger att inget beslut ännu är fattat om när en övergripande granskning ska göras, men att Konsumentverket vill göra vad det kan för att få stopp på det växande antalet telefonbedrägerier.
Fakta Dina rättigheter som konsument
Enligt marknadsföringslagen får inte ett företag skicka varor till dig och begära betalning för dem om du inte uttryckligen har beställt varorna. Dessutom ska ett företag alltid se till att du har förstått vad ni avtalat. Om ett utskickat gratisprov kommer att följas av fler varor som du ska betala för ska telefonförsäljaren tala om det. Det ska också klart framgå om det handlar om ett abonnemang eller inte. Om reklamen inte följer god marknadsföringssed är den otillåten. Förutom marknadsföringslagen finns en svart lista med förbjudna marknadsföringsmetoder. Den som använder otillåtna metoder kan förbjudas fortsätta med sin marknadsföring. I vissa fall kan den som bryter mot marknadsföringslagen bli skyldig att betala en särskild avgift, på lägst 5 000 kronor och högst fem miljoner kronor.
Källa
: Konsumentverket och Marknadsföringslagen (SFS 2008:486)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om